عنکبوت نباشیم

بیایید ابتدا گذری کوتاه به زندگی نوعی عنکبوت داشته باشیم.

در فصل بهار، عنکبوت‌های مادر حسابی چاق و چله می شوند. معمولن می‌توانند هشتاد یا تعداد بیشتری تخم بگذارند. همه‌ی آنها در یک صفحه ابریشمی به دور هم می‌پیچند. بعد از مرحله‌ی تخم‌گذاری روده‌ها و اعضای داخلی شکم مادر شروع به حل شدن می‌کنند.
نوزادان پس از شکستن تخم‌ها از آن بیرون می‌آیند. حالا روده‌های نرم‌شده‌ی عنکبوت آماده‌اند تا بعنوان یک وعده غذایی توسط آنها مورد استفاده قرار گیرد. اعضای داخلی بدن مادر شبیه به نوعی مایع رقیق و شفاف در می‌آیند و از دهانش خارج می‌شوند.

در این حین، نوزادان گِرد غذا جمع می‌شوند و برای مدت دو هفته‌ای از آن تغذیه می‌کنند. آنها به شدت برای سیرکردن شکم خود به این غذا و البته مادرشان وابسته هستند. چرا که دهان این موجودات به اندازه کافی رشد نکرده که بتوانند خود به دنبال شکار بروند و آن را هضم کنند.

در ادامه، فرایند حل شدن روده‌ها و اعضای شکمی مادر شدت بیشتری پیدا می‌کند. به غیر از قلب (که مادر برای زنده ماندن به آن نیاز دارد) به دیگر اندام‌های آن تعمیم می‌یابد. تا اینکه بخش اعظمی از شکم آن به صورت توخالی در می‌آید.

عنکبوت تمام می‌شود

این فرایند در صورتی ادامه می‌یابد که در نخستین روزهای زندگی نوزادان جوان مشکلی آنها را تهدید نکند. برای نمونه در صورتی که سر و کارشان با یک عنکبوت مذکر بیافتد، فرایند حل‌شدن اندام‌های داخلی بدن مادر متوقف می‌گردد. عنکبوت نر برای استمرار جفت‌گیری خود با جانور ماده نوزادان آن را می‌کشد. جالب است بدانید که تخمدان‌های مادر نیز همانند قلب آن دست نخورده باقی می‌مانند تا همچنان بتواند فرایند تولید مثل خود را ادامه دهد.
اگر نوزادان عنکبوت، بازه زمانی حیاتی دو هفته‌ای بعد از تولد را با موفقیت و سلامت پشت سر بگذارند، دیگر چیزی از مادر باقی نمی‌ماند. تقریبن تمام وجودش را برای تغذیه نوزادانش حل کرده است. درواقع 41 درصد از توده بدنی مادر از بین می‌رود.

اما مادر آخرین هدیه خود را هم برای نوزادانش به جای می‌گذارد و بدرود حیات می‌گوید. دو هفته از تولد نوزادان می‌گذرد. آنها به قدری بزرگ شده‌اند که شروع به بالا رفتن از بدن و شکم مادر می‌کنند. با سوراخ کردن بخش‌های مختلفش، آنچه درونش باقی مانده را می‌خورند.
تا اینجا مادر 54 درصد دیگر از توده بدنی خود را از دست داده است و ظاهر خوشایندی ندارد. با احتساب 41 درصد قبلی، حالا جنازه‌ی جانوری باقی مانده که 95 درصد توده بدنی خود را از دست داده است.

زمانی که مادر تمام می‌شود و نوزادان شیره وجودش را می‌مکند، تنها اسکلتی تو خالی از آن باقی می‌ماند. بخش‌های شکمی‌اش، شبیه بادکنکی خالی، جمع می‌شود.

عنکبوت‌ مادر نباشیم

بسیاری از ما در زندگی شبیه عنکبوت مادر عمل می‌کنیم. آنقدر از خودمان برای دیگران با هر درجه‌ی نسبت مایه می‌گذاریم که اصلن نمی‌فهمیم کی تمام می‌شویم. این نوع رفتار در انسان‌ها خبر از خلائی عمیق در وجودشان دارد. خلائی که سعی می‌کنند آن را با وقف کردن خود و تاییدیه از دیگران پر کنند. بخشی از این خلا به دلیل آنست که می‌خواهند خوبی افراطی‌شان دیده شود. درواقع آنها به این سبک رفتاری عادت کرده‌اند.

در زندگی به شیوه‌ی عنکبوت مادر، شخص هیچ لذتی از زندگی شخصی‌اش نمی‌برد. تنها در یک صورت احساس رضایت از خود دارد که دیگران از او راضی باشند. این موضوع کم‌کم موجب می‌شود که فرد تن به هر خواسته یا عملی بدهد اما دیگران را راضی نگه دارد. سواری دادن به دیگران با تصور خوب بودن بی‌وقفه. این دسته از آدم‌ها معنای عزت نفس را نمی‌دانند. و گاه در صورت بیان تعریفی درست از این واژه آن را با خودبینی، خودخواهی و فخرفروشی یکی می‌دانند.

بچه عنکبوت نباشیم

عنکبوت‌های کودک نوعی مصرف کننده‌‌ی دائمی در زندگی هستند. انسان‌ها از بدو تولد به دلیل نداشتن مهارت غریزی برای زنده نگه داشتن خود و ناتوانی جسمی مجبورند به والدین‌شان وابسته باشند. این وابستگی گاه تا جایی ادامه می‌یابد که فرد تبدیل به یک مصرف کننده‌ی بی‌خاصیت می‌شود. انسان‌های مصرف‌کننده معمولن حمایت دیگران را وظیفه‌ی آنها می‌دانند. در صورت تقطیع این پشتیبانی، مصرف‌کننده خیال می‌کند مورد ظلم بزرگی واقع شده. به همین جهت شروع به خوردن فرد حمایت کننده تا سرحد مرگ می‌کند. بسیار می‌بینیم که این موضوع حتا بعد از نابودی کامل فرد ادامه‌ دارد.

آدم‎‌های مصرف کننده تلاشی برای رشد کردن خود در جامعه انجام نمی‌دهند. آنها تا آخر عمر والدینشان را موظف می‌دانند که شبیه یک عنکبوت ماده باشد. آنها وقف کردن کامل را نشانه‌ی محبت خالص می‌دانند. حتا اگر عنکبوتی نر از کنار زندگی‌شان عبور کند، سایه‌اش را با تیر می‌زنند. به این معنی که از حضور شخصی دوم در کنار حامی خود جلوگیری می‌کنند. خواه این حامی والدینشان باشد، خواه فرزند و خواه دوست و فامیل. عنکبوت‌های مصرف‌کننده فقط به لذت زندگی خود فکر می‌کنند.

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

25 دیدگاه در “عنکبوت نباشیم

  1. سلام زهراجان
    به‌به
    عالی بود
    عااالی
    بی‌نهایت لذت بردم.
    چه قدر داستان عنکبوت مادر برام غم‌انگیز و جالب بود. استفاده از این شیوه برای نوشتن و مقایسه بین دو چیز که پایه‌ی تشبیه هم داره، ایده‌ی خیلی خوبیه.
    ممنون ازت

    1. مرسی ازت زهرا جان که وقت گذاشتی و خوندی و نظرت رو گفتی. ❤😘
      راستش ایده‌ی این داستان از یک مطلب به ذهنم رسید. که اتفاقی دیدمش. نوشته بود گونه‌ای از عنکبوت‌های نوزاد از مادرشون تغذبه میکنن. دیگه اینقدر گشتم تا داستان کاملش رو پیدا کردم.
      تازه آخرش رو دقت کردی؟ مادرشون که میمیره سر ارثیه هم با هم جنگ میکنن و همدیگه رو میکشن😂😂😂 نمیدونم عنکبوتا آدمن یا آدما عنکبوت😂

  2. چه تیتری زدی زهرا. خیلی خوب بود.
    بعد مطلبت میدونی چی توجهم رو جلب کرد؟
    آواتار کامنت گذاران 😂
    گفتنی ها رو دوستان گفتند. دیگه تکراری نگم. برم پست بعدی 😊

  3. چقدر عجیب و جالب. من هیچی از زندگی عنکبوت‌ها نمی‌دونستم‌. ناراحت مامان عنکبوت‌ها شدم. آخر نوشته هم خیلی خوب بود که مادر عنکبوت نباشیم و …

    1. اوهوم خیلی دردناکه. من همیشه به عنکبوت مثل یه موجود خبیث نگاه میکردم اما تازه فهمیدم چقدر موجودات ظریفی‌ان😀
      ممنونم عزیزم بخاطر وقت و نظر مفیدت🌱🙏🏻❤

    1. ممنونم عزیزم🌱🙏🏻
      خب از کودکی بهشون آمورش داده شده باید دیگران ارجح باشن. و بعضی‌ها بخاطر نبودن یک چیزهای مهمی در زندگیشون سعی میکنن با شیوه‌ی عنکبوتی کمبودهای عاطفیشون رو فراموش کنن❤

      1. چقدر خوب از از موضوع عنکبوت‌ها به رفتار انسان‌ها رسیدی👌عالی نوشتی زهرا جان👏🏻👏🏻👏🏻

      2. چقدر خوب از موضوع عنکبوت‌ها به رفتار انسان‌ها رسیدی👌عالی نوشتی زهرا جان👏🏻👏🏻👏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *