ژانوشت چگونه متولد شد؟

زمانی که تصمیم گرفتم اسمی برای کانال تلگرامم انتخاب کنم وسواس زیادی داشتم. از اینکه اسم کانال با اسم خودم یکی باشد خیلی خوشم نمی‌آمد. تصمیم گرفتم اسمی اختصار انتخاب کنم. چیزی که از دل اسم و فامیل خودم بیرون زده باشد. نهایتن به ژانوشت رسیدم. اما چطور؟

دغدغه اسم اختصاری خاص

توی دفترم اسم و فامیلم را با فارسی و انگلیسی نوشتم و با تک‌تک حروفشان بازی کردم. چندین کلمه تولید شد که البته خاطرم نیست. معنی‌شان را سرچ کردم. ولی برای هیچ کدام چیزی تعریف نشده بود. بقیه هم که معنا داشتند، چنگی به دل نمی‌زدند. سراغ حروف انگلیسی رفتم.

ZahraHAmouleh را نوشتم و حروف اول هردو را جدا کردم. ZHA یا همان ژا.

معنی ژا را سرچ کردم. در فرهنگ‌های زبان متداول معنی نداشت. اما در فرهنگ تعریف‌شده‌ی خوانندگان یک معنی برایش پیدا شد: جاویدان.

ژانوشت

این شد که تصمیم گرفتم که اسم کانال را “ژانوشت” بگذارم. اسمی که یقین دارم یک روز در فرهنگ واژگان چنین معنی خواهد شد: “نوشته‌هایی جاویدان

علاوه بر نوشتن، عکاسی نیز بسیار موردعلاقه‌ام بود. هرزگاهی با امکانات اندکم عکسی می‌گرفتم و به سلیقه‌ی شخصی‌ام، نه براساس معیارهای عکاسی روز، آنها را ویرایش و منتشر می‌کردم.

همیشه رویای داشتن برند شخصی‌ام را در سر داشتم که در زمینه‌های مختلف هنری می‌درخشد. همچنان این رویا در من زنده است و تمام تلاشم را خواهم کرد تا محقق شود.

بخاطر همین رویا بود که “ژافتوگرافی” امضای من زیر عکس‌هایم شد.

چند سالگی ژانوشت؟!

امروز دقیقن 575 روز از انتخاب اسم ژا می‌گذرد. یعنی 1 سال و 6 ماه و 28 روز.

دیروز یک سالگی سایت ژا بودو در پستی که به همین مناسب در سایت منتشر کردم، قول دوانگشتی دادم تا وجه تسمیه‌ی ژا را امروز بنویسم.

پست یک سالگی سایت ژانوشت را اینجا بخوانید.

تاثیر اسم بر آینده

سوای اینکه اسم انتخابی من خوب است یا بد، گفتم خالی از لطف نیست کمی به معیارهای انتخاب اسم بپردازیم.

همان‌طور که انتخاب اسم افراد تاثیر غیرمستقیم بر آینده‌ی آنها می‌تواند بگذارد، تخلص و اختصار نیز از این قاعده مستثنا نیست. تصور کنید تخلصتان را چنین بگذارید: دختر غمگین، مرد تنهای شب، غریبه، فندق، کنجد و…

اول: آیا در مجامع عمومی از بیان چنین اسامی‌ای شرم نمی‌کنید؟

دوم: آیا دختر غمگین واقف است که تا آخر عمر نوشتاری خود مجبور است فقط غمگین بنویسد؟

سوم: آیا می‌دانید خواند، نوشتن یا گوش دادن به یک مطلب غمگین یا شاد ارتباط مستقیم در روح و روان شما و مسیر پیشروی زندگی‌تان دارد؟

پس محض رضای خدا دست از انتخاب اسامی عجیب و غریب و مشمئزکننده بردارید. مرسی. اَه…

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

یک دیدگاه در “ژانوشت چگونه متولد شد؟

  1. چقدر دیر من این پست رو دیدم.
    خیلی هم عالی.
    اسم پیدا کردن واقعا پروسه نفس‌گیریه🙄و تو اسم خاصی انتخاب کردی، از اونا که تو ذهن موندگاره😍👌🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *