کلمه طلایی سال

از سال 1378 رهبر دولت فعلی ایران در ابتدای سال و همزمان با شروع نوروز، یک کلمه یا عبارت را بعنوان نام سال مطرح می‌کرد. این کلمه طلایی سال بر سَردَر تلویزیون و درو دیوار شهر نقش می‌بست. در واقع در هر جایی که حتا یک چشم ممکن بود به آن توجه کند این کلمه قابل رویت بود.

اوایل نامگذاری سال با یک کلمه طلایی، ابتدا موضوع آن کلمه حول مذهب می‌چرخید. بعد از آن انتخاب آن به سمت و سوی دیگری رفت. اما داستان این کلمه طلایی سال چیست؟

کلمه طلایی سال چیست؟

همه ما در زندگی دچار ضعف‌هایی هستیم که حتا در صورت واقف بودن به وجود آن ضعف در وجودمان، گاهی فراموش می‌کنیم که باید برای رفع آن تلاش کنیم. در این مواقع از نظر روان‌شناسی مغز نیاز به یادآوری دارد. یعنی باید مدام به او یادآور شد که فلان نقطه‌ضعف را فراموش نکند. یا راه‌های مرتفع‌کردن آن را یاد بگیرد. در حقیقت نوعی جهت‌دهی به مغز برای بهینه‌سازی فعالیت در زمینه‌ی رشد است.

این موضوع یادآور می‌تواند قدم برداشتن در مسیر اهدافمان نیز باشد. نوعی استمرار دستی که ذهن را از تفکر به هدف غافل نکند.

یکی از راه‌های یادآوری مغز این است که آن موضوع را روی برگه‌ای بنویسیم و جلوی دیدمان قرار دهیم. جایی که روزانه چندین بار چشممان به آن بیوفتد. یا روی صفحه‌ی گوشی و لپ‌تاپ و هرجای ممکن دیگر.

هدف کلمه طلایی

وقتی چشم مدام کلمه‌ای را می‌بیند، کم‌کم ملکه‌ی ذهن خواهد شد. مغز مرتب دستور دریافت می‌کند که تمام فرمان‌ها را حول محور مربوط به آن کلمه صادر کند. مسیر رسیدن به هدف معجزه‌ای‌ست که همین کلمه فراهم می‌کند. ما چیزهایی که نداریم را بعنوان هدف قرار می‌دهیم. چه چیزهای مادی، چه معنوی. نوعی بازی روحی که مغز را هیپنوتیزم می‌کند.

اگر به کلمات انتخابی از سال 78 به این سمت نگاهی بیاندازید، می‌بینید از واژگانی استفاده شده که در جامعه وجود ندارند؛ یا حضورشان کمرنگ است؛ یا دولت برای رسیدن به سایر اهدافش به آنها نیاز دارد. مثلن با اینکه می‌دانیم بسیاری از کالاهای ایرانی هنوز از نظر کیفیت قابل رقابت با کالاهای خارجی نیستند، اما خیلی‌ها تمایل زیادی برای خرید آن پیدا کرده‌اند؛ با وجود قیمت‌هایی بالاتر از کالاهای مرغوب خارجی.

دولت در این زمینه هوشمندانه عمل کرده. سال اول در افکار عمومی همدلی و همزبانی را ترویج می‌دهد. سال بعد به اشتغال‌زایی اختصاص می‌یابد و سال بعدش می‌شود: حمایت از کالای ایرانی. یک چرخه‌ی مدیریت شده که نتیجه‌اش می‌شود خرید کالای بی‌کیفیت اما گران.

قدرت کلمات

هدف از بیان موضوع بالا، هیچ جانبداری سیاسی نیست. فقط مثالی ملموس از قدرت‌نمایی کلمات و تاثیر آگاهانه و دقیق آن است.

این مثال هشداری‌ست برای اینکه نسبت به کلمه‌ی طلایی‌تان بی‌تفاوت نباشید و قدرت واژگان ورودی به چشم و مغزتان را جدی بگیرید.

معجزه کلمه‌ی سال من

سال گذشته که با این مقوله آشنا شدم، تصمیم گرفتم بزرگترین ضعف درونی‌ام را با کمک کلمه طلایی از بین ببرم. بزرگترین ضعف من “ترس” بود. ترس از همه چیز؛ بی‌دلیل و بادلیل.

همین ترس مانع بزرگی برای رسیدن به اهدافم و داشتن یک زندگی عادی شده بود. بنابراین انتخاب اولین کلمه برای من دشوار نبود. روی صفحه‌ی موبایلم عکسی با این عنوان به مدت یکسال پس زمینه شد: “شجاعت.”

بدون اغراق می‌گویم؛ هر بار که موردی باعث استرس و ترس من می‌شد، نگاه کردن به آن کلمه معجزه می‌کرد. اینگونه که مرتب برای خودم شجاعت را تکرار می‌کردم و سعی می‌کردم در زمان تکرار آن کمی بر خودم مسلط شوم. البته این تسلط ناخواسته اتفاق می‌افتاد. بعد اوضاع برای پیداکردن یک راه مناسب جهت گریز از آن مشکل آسان‌تر می‌شد.

میزان اضطرابم قبلن به قدری زیاد بود که با کوچکترین مشکل پیش‌آمده، دچار پانیک اتک شدید می‌شدم. در موقع حمله‎‌ عصبی برای درمان آن، نیازمند مصرف دارو بودم. اما کلمه‌ی سال موجب شد که رفته‌رفته داروها قطع شوند. و میزان کنترل من بر اوضاع بیشتر شود.

کلمه‌ی سال تکراری

شاید برایتان سوال شود که آیا حتمن باید کلمه‌ی سال را از روز اول سال انتخاب کرد؟ پاسخ قطعن منفی‌ست. زیرا ممکن است شما از امروز که سه ماه از سال گذشته، تازه با این معجزه آشنا شده باشید. فقط یادتان باشد که باید این کلمه را یکسال برای خودتان حفظ کنید.

سوال بعدی این است که آیا می‌توان دو سال یک کلمه‌ی ثابت در نظر گرفت؟ از دید منطقی پاسخ این سوال هم منفی‌ست. اما تجربه‌ی شخصی من جوابش مثبت است.

سال پیش که کلمه‌ی طلایی‌ام “شجاعت” بود، معجزات زیادی از حضور آن دریافتم. امسال تصمیم گرفتم کلمه‌ی سال را “استمرار” انتخاب کنم. چند هفته گذشت. ام آثار ترس بصورت خفیف هنوز در من مشهود بود. دریافتم برای رفع یک ترس سی‌وچند ساله، یک سال درمان کافی‌نیست. از طرفی نمی‌خواستم کلمه‌ام تکراری باشد. پس کلمه‌ی طلایی‌ام را اینچنین برگزیدم: “استمرار شجاعت”

پیشنهاد: همین امروز کلمه‌ای برای یک سال آینده‌تان انتخاب کنید. اگر تجربه‌ی این موضوع را داشتید اینجا از تجربه‌تان بگویید.

اگر راهکار بهتری به ذهنتان می‌رسد، به اشتراک بگذارید.

اینجا از استمرار بیشتر بخوانید: گل به خودی نزن.

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

4 دیدگاه در “کلمه طلایی سال

  1. فک کنم سال ۹۹ بود برای خودم کلمه سال انتخاب کردم«شجاعت». خیلی مزه کرد. سال بعدشم همین رو انتخاب کردم. سال ۱۴۰۱ و۱۴۰۲ هم انتخاب کردم.
    کلمه سال۱۴۰۱ یادم رفته چی بود😂ولی هرچی بود محقق نشد. امسالی هم که یادم رفته چی بود. برم تو کار بروشور و پلاکارد زدن به در و دیوار خونه و ساختمون😂 بلکه یادم بمونه کلمه سالم😂

  2. کلمه سال پیش من باعث شد زندگیم رو از بحران خارج کنم و کلمه امسال من شجاعت بود ولی یادم رفته بود و الان با دیدن کلمه سال تو یادش افتادم.

    1. چه خوب لیلا که انجام میدی و خوبتر اینکه دوباره یادت افتاد.
      چه جالب که اکثرمون همین شجاعت رو برای کلمه‌ی سال انتخاب کردیم. چقدر کمبودش تو زندگیمون زیاده متاسفانه :(((0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *