گل به خودی نزن

اصطلاح گل به خودی برای همه‌تان آشناست. بیشتر این واژه را در مسابقات فوتبال شنیده‌ایم. اما چه اتفاقی می‌افتد که یک نفر گل به خودی می‌زند؟

معملولن این اتفاق در سه حالت رخ می‌دهد:

  1. خطای سهوی و بر اثر کم تجربگی
  2. ناخواسته و بر اثر فشار زیاد روحی
  3. تعمدی و با تفکری خاص

حالا بیایید یکی‌یکی این مراحل را با هم بررسی کنیم.

گل به خودی بر اثر بی‌تجربگی

در این حالت شخص ناخواسته دچار خطایی می‌شود که تصور نمی‌کند منجر به گل شود. ایستادن در جایی نامناسب، یک پاس اشتباه، گوش ندادن به تجربیات سرمربی یا نهایتن بدشانسی. که هرکدام از این موارد تهش به خامی شخص می‌رسد. بی‌تجربگی یک عامل مهم در سرعت گل زدن به خود است.

محسن بنگر بازیکن سابق پرسپولیس زمینه‌ساز سریع‌ترین گل به خودی تاریخ فوتبال ایران است. او در دقیقه ۱ یک پاس برای سوشا مکانی دروازه‌بان وقت پرسپولیس می‌اندازد اما او در خروج اشتباه می‌کند و پرسپولیس گل دریافت می‌کند. #بدشانسی

گل به خودی بر اثر فشار روحی

در این مورد، شخص دارای تجربه‌ی کافی‌ست. اما در شرایطی قرار می‌گیرد که تمام آموخته‌هایش را فراموش می‌کند. مثلن بازیکنی که می‌داند هیچ توپی نباید وارد دروازه‌شان شود. در غیر اینصورت تیم سقوط خواهد کرد یا حذف خواهدشد. این فشار زیاد موجب بروز خطاهایی خواهد شد. یک موردش همین گل به خودیست.

آندره اسکوبار، مدافع کلمبیایی بعد از گل‌به‌خودی‌ای که در جام جهانی ۱۹۹۴ زد و باعث حذف تیم خود از رقابت‌ها شد، به قتل رسید. بعد از شکست کلمبیا، اسکوبار تبدیل به مقصر اصلی شکست شد و بسیاری معتقدند که گل‌به‌خودی او انگیزهٔ قتلش بوده‌است.

گل به خودی تعمدی

گل به خودی تعمدی زمانی رخ می‌دهد که بازیکن یا بازیکنان در اعتراض به موضوعی تصمیم می‌گیرند این کار را انجام دهند. مثلن پرگل‌ترین بازی فوتبال ثبت شده در جهان به همین موضوع برمی‌گردد.

پرگل‌ترین بازی جهان مربوط به بازی آس آدما مقابل ایمیرنه آنتاناراتیوو در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۲ و در کشور ماداگاسکار می باشد. این بازی ۱۴۹ بر صفر به سود آس آدما به اتمام رسید. بازیکنان ایمیرنه در این بازی برای اعتراض به داوری در بازی رفت دو تیم، هر ۱۴۹ گل را وارد دروازه خودی کردند تا بدین ترتیب پرگل ترین بازی جهان فوتبال با ۱۴۹ گل به خودی به ثبت برسد!

شما تا حالا چند بار به خودتان گل زده‌اید؟

گاهی اوقات در مسیر رسیدن به هدف‌هایمان بنا به علل مختلف، خواسته یا ناخواسته به خودمان گل می‌زنیم. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که شما از ادامه‌ی مسیر به دلیل سختی کار منصرف می‌شوید.

همه جمله‌ی کلیشه‌ای “هیچ سختی آسان به دست نمی‌آید.” را هزاران بار شنیده‌اید. در واقعیت این جمله صحت دارد و راه گریزی از آن نیست. چاره چیست؟

وقتی نگرش و دیدگاه شما روی سختی کار متمرکز می‌شود، به مرور از ادامه‌ی مسیر سرد و سرخورده خواهی شد. این یک هشدار است که شما در حال گل زدن به خودتان هستید. درواقع ذهن شما بجای دیدن محاسن کار و تاکید بر استمرار، معطوف سختی مسیر می‌شود.

رشد و پیشرفت به مرور شکل می‌گیرد. مانند یک نوزاد جاندار که بسته به نژادش مدتی را نیاز دارد تا رشد کند. این رشد شامل شکل‌گیری اولیه جنین از هنگام بسته‌شدن نطفه تا تولد و شروع زندگی‌اش در دنیای جدید خواهد بود.

نگرش مهم‌تر از رسیدن است

نوع تفکر و باور شما تعیین خواهد کرد که کجای مسیر ایستاده‌اید و تا کجا پیش خواهید رفت.

اگر جز دسته‌ی اول از موارد سه‌گانه‌ی بالا هستید، بهتر است آگاهی خود را از روش‌های مختلف بالا ببرید. مراقب نشخوارها و واگوهایه‌های ذهنتان باشید.

مورد دوم وقتی برایتان پیش می‌آید که از نظر روحی تحت فشارید. مثال بارزش روان‌شناسی است که برای دیگران، مشکلات مشابه مشکل خودش را به راحتی حل می‌کند. اما وقتی خودش گرفتار می‌شود، همه چیز را فراموش می‌کند. کمی هوشیار باشید و با دقت مسیر را نگاه کنید. راه درست را پیدا خواهید کرد.

در حالت سوم، یعنی تعمدی، شخص امیدش را کاملن از دست داده. در واقع خودش و هدفش را فدای بیان چیز دیگری می‌کند که معتقد است آن چیز مانع رسیدنش به موفقیتش بوده.

هرکدام از موارد بالا نوعی حربه‌ی مغز است که انسان را در آن گرفتار می‌کند. با تکرار این واگویه که مسیر سخت است. در نهایت شخص در دام یکی از گل به خودی‌ها خواهد افتاد.

جلوگیری از این موانع موفقیت فقط با آگاهی، خودشناسی، شناخت نیازهای درونی و دنیای مطلوب شخصی میّسر خواهد بود.

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

25 دیدگاه در “گل به خودی نزن

  1. مقاله خیلی مفیدی بود. مثالها عالی بودن و در درک مطلب تاثیر مثبتی داشتن.ممنون زهرا جان. دارم فکر می‌کنم کجا گل به خودی زدم و تاثیرش چی بوده

  2. من فکر می‌کنم گل به خودی رو داشتم. گاهی برای فرار از سختی این اتفاق افتاده. و اینکه گاهی کاری رو بلد بودم و گیج شدم و اشتباه کردم. اگه رو مهارت‌های خودسازی و توسعه فردی کار کنیم اوضاع بهتر میشه. اميدوارم که بتونم شرایط رو همیشه به نفع خودم تغییر بدم

    1. مرسی از تو سمیه جان که خوندی و نظرتو نوشتی.
      منم وقتی این مطلب رو خوندم توی ذهنم سوال شد که یکی نبود جلوشونو بگیره؟ :))))

  3. پرگل‌ترین بازی جهان مربوط به بازی آس آدما مقابل ایمیرنه آنتاناراتیوو در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۲ و در کشور ماداگاسکار می باشد. این بازی ۱۴۹ بر صفر به سود آس آدما به اتمام رسید. بازیکنان ایمیرنه در این بازی برای اعتراض به داوری در بازی رفت دو تیم، هر ۱۴۹ گل را وارد دروازه خودی کردند تا بدین ترتیب پرگل ترین بازی جهان فوتبال با ۱۴۹ گل به خودی به ثبت برسد!

    این روایت رو نشنیده بودم و اینقدر برام جذاب بود که ذلم میخواد بیشتر از انگیزه‌های روانیش بدونم . اعتراض باشکوهی بوده.

    این حرکت که نمادین بوده اما به گمانم گل به خودی زدن توی زندگی شخص نمیتونه تا این حد تاثیرگذار باشه برای رشد و بیشتر عامل عقب افتادگی میشه

    1. مرسی عزیزم. خوشحالم واست جذاب بود.
      درست میگی. در بحث گل به خودی با این روش قطعن مخربه. اون حرکت نمادین هم خب تاثیر بدی داشته روی سذنوشت تیم و مربی و بازیکنان. اما تصمیم گرفتن به هر قیمتی انجامش بدن.

    1. فوق العاده بود زهرا جان 🌹 مثال روانشناس رو خیلی خوب گفتی 😊
      خودم از هر سه نوع بخودم گل زدم متاسفانه😔
      ولی باور دارم که انسان خیلی قدرتمنده
      و چیزی که مهمه باید تلاش کنیم و به نتیجه فک نکنیم
      اما متاسفانه همینجوری که گفتین ما با افکار منفی به ترس پرو بال میدیم و به خودمون گل میزنیم.
      عزیزم خیلی قشنگ مینویسی 🥰
      چ

  4. خیلی عالی. از چه اصطلاح جالبی برای شرح این مسئله استفاده کردی.
    مرسی از راهکارهای راهبردیت👌
    من یکی که خیلی اهل گل به خودی زدنم.😔

    1. منم خیلی با روش اول به خودم گل میزنم. باید آدم روی هدفش شدیدن متعصب باشه که اینجوری راحت گل به خودی نزنه.
      خواهش میکنم عزیزم. تو به من خیلی مهر داری دوستم :*

      1. سلام زهراجان
        جالب بود
        مخصوصن مثالای فوتبالی خیلی عجیب بود
        نمی‌دونستم واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *