واقع‌ بینانه آرزو کنید

همه‌ی ما در کودکی با این سوال برخورد کرده‌ایم: آرزو دارید چه کاره شوید؟ گاهی پاسخمان به این سوال منطقی بوده و گاهی فرامنطق. چیزی که مطرح است این است که آیا آرزو همان هدف است؟ آیا انتخاب آرزو شرایط و قوانین خاصی دارد؟ بیایید ابتدا با معنی آرزو و هدف بیشتر آشنا شویم.

آرزو چیست؟

آرزو همان رویاهایی‌ست که می‌تواند منطقس یا فرامنطقی انتخاب شود و ما را در مسیر هدف‌هایمان پیش ببرد. نوع آرزوی انتخاب شده تعیین می‌کند ما تا چه اندازه در راه اهدافمان می‌توانیم موفق باشیم. با این تعریف می‌بینیم که آرزوها شامل شرایطی خاص هستند.

تفاوت آرزوی منطقی و فرامنطقی

آرزوی منطقی، آرزوهایی هستند که با توجه به آنچه در دسترس قرار دارد شکل می‌گیرد. یعنی تمام شرایط برای به حقیقت پیوستن آن آرزو می‌تواند مهیا باشد. مثالی از یک آرزوی غیرمنطقی با هم بخوانیم.

الکساندرا استادارد در کتاب “شما همان انتخاب‌هایتان هستید” چنین می‌نویسد:

من یک مشتری داشتم که سفارش یک تخت‌خواب چهارستونه کاندایی از چوب افرای دست‌ساز داشت. او مرا تهدید کرد که باید این سفارش را در هفت روزه آماده کنم. و به منزل او در یک جزیره بفرستم. برای این کار باید تخت‌خواب با کشتی به جزیره حمل می‌شد. مشتری در صورتی هزینه را می‌پرداخت که در مدت معین تخت در اتاق خوابش نصب شده‌باشد. همسر نجار سرطان داشت. علاوه‌براین ساخت این سافرش در چنین زمانی ممکن نبود. به ناچار من سفارش را کنسل کردم ولی به نجار نگفتم. هزینه را خودم پرداخت کردم و تخت را خودم خریدم.

چرا باید آرزوها را منطقی انتخاب کرد؟

انتخاب آرزوهای منطقی سبب می‌شود ما کمتر نسبت به کارهای خود و دیگران و در نهایت زندگی دلسرد شویم. وقتی در ذهنمان چیزی را می‌پرورانیم که با منطق ما جور درنمی‌آید، اگر محقق نشود از تلاش برای اهدافمان بازخواهیم ماند.

این موضوع به معنی این نیست که دنیای مطلوب ذهن ما باید کاملن منطقی ساخته شود. دکتر ویلیام گلسر در کتاب تئوری انتخاب به این موضوع اشاره می‌کند. که گاهی رویاهای ما در دنیای مطلوبمان ما را به ادامه دادن وامی‌دارند. دنیای مطلوب همان دنیایی‌ست که ایده‌آل زندگی ماست. ما یکسره در حال مقایسه‌س دنیای مطلوب با دنیای واقعی هستیم. وقتی تفاوت بین دنیای مطلوب و واقعی زیاد می‌شود، دردسر شروع می‌شود.

دو دنیای مطلوب در جهان شبیه هم نیستند.

لحظه‌ی پیروزی کوتاه‌تر از آن است که فقط برای آن و نه هیچ چیز دیگر، زندگی کنیم.

مارتینا ناوراتیلووا
بجای برنده شدن، روی بهترین بازی خود تمرکز کنید

اعتقاد به این جمله می‌تواند به ما کمک کند. بجای آنکه تمام تمرکزمان را روی برنده شدن قرار دهیم، در مسیر پیروزی تجربیات زیادی فراگیریم. اینگونه اگر نفر اول نشویم بازهم نسبت به ادامه‌دادن مصمم هستیم. در سال 2005 در مسابقات قهرمانی تنیس مردان در ویمبلدون وقتی اندی رادیک به راجر فدرر تنیسور معروف باخت، چنین گفت: “وقتی هدف در دوردست‌ها و غیرقابل دسترس است، خود را ملامت کردن صحیح نیست.”

تضادهای زندگی را بپذیرید

پذیرش تضادهای زندگی از جمله مواردی‌ست که ما را در انتخاب آرزوهای درست کمک می‌کند. همه در زندگی محدودیت‌هایی داریم که در همان محدودیت‌ها نیز در حال انتخاب هستیم. انسان پیوسته در مسیر انتخاب است. انتخاب هوشمندانه ما را در راه صحیح یا نادرست اهداف قرار می‌دهد.

این نکته که همه چیز در تضاد با هم می‌تواند باشد شاه کلیدی‌ست که باید همیشه به وجودش واقف بود. گرسنگی و سیری؛ شب و روز، شادی و خوشحالی؛ پیروزی و شکست؛ جنگ و صلح؛ لبخند و اشک؛ نور و سایه.

هرچیزی را همراه چیز دیگری بخواه. در این صورت دنیای بسیار خوبی خواهی داشت و این وطیفه‌ی ماست که به بهترین نحو از آن بهره‌مند شویم و شاکر باشیم.

بنجامین فرانکلین

پروردگارا به من خلوصی عطا کن تا چیزهایی را که نمی‌توانم تغییر دهم، بپذیرم و جسارتی عطا کن تا هرآنچه که توانایی تغییر آن را دارم، تغییر دهم. و خردی که تفاوت میان این دو را دریابم.

راینهولد نیبور

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *