مذاکرات دو + یک

پیشنهاد می‌کنم ابتدا قسمت اول را در این صفحه مطالعه کنید: شروع مذاکرات در دایره‌ی حل اختلاف. در این پست قرار است راجع به پنج نیاز اساسی که در پست قبلی از آن حرف زدیم و نحوه بیان آن در دایره حل اختلاف حرف بزنیم. این مطالب چکیده‌ای از کتاب تئوری انتخاب دکتر گلسر است. در دایره حل اختلاف هر یک به دیگری می‌گوید برای کمک به ازدواج و تقویت زندگی مشترک حاضر است چه کاری انجام دهد.

نیاز به بقا

فرض کنید مشکل رابطه اختلاف بر سر پول باشد. این مسئله زمانی بوجود می‌‌آید که نیاز به بقای یک نفر در رابطه بیشتر از دیگری باشد. تفاوت در نیاز به معنای عدم مذاکره نیست. سرزنش و جروبحث هم بی‌فایده است. اینکه یک نفر بخواهد صددرصد کوتاه بیاید یعنی او از رابطه رضایت نخواهدداشت. بهتراست هر کدام به نوبه‌ی خود کمی انعطاف نشان دهد.

در این مورد یکی از آنها مثلن می‌تواند چنین بگوید: “من موافقم که تو این مقدار پول را خرج کنی، البته این بیش از مبلغ موردنظر من است. ولی تلاشم این است که یک جوری با هم به توافق برسیم.” طرف مقابل نیز می‌تواند بگوید: “سعی می‌کنم خیلی کمتر از آنچه واقعن دلم می‌خواهد خرج کنم. ولی از این کمتر نمی‌توانم.”

اگر هردو موافقت کنند، مذاکره تمام شده و می‌توانند از دایره خارج شوند. این یعنی ازدواج بر خواسته‌های شخصی اولویت دارد.

نکته: اگر در یک جلسه به توافق نرسند، لازم است یکی یا هردونفر اعلام کند: چیزی که الآن می‌خواهم، برایم مهمتر از زندگی مشترکمان است. حالا از دایره خارج می‌شوم ولی مایلم دوباره فردا با هم گفتگو کنیم.

آزمون ماندن در دایره باید آنقدر تکرار شود تا به نتیجه مشترک برسند و هردو متفق بگویند: ماندن در این دایره مهمتر از آن است که چقدر پول خرج یا پس‌انداز کنیم.

نیاز به عشق و احساس تعلق

معیار اندازه‌گیری این نیاز، میزان عشق و علاقه‌ای‌ست که نثار می‌کنیم؛ نه میزان دریافت آن. پس باید این نکته را بدانید که ما بیشتر از آنچه که همسرمان می‌تواند به ما عشق نثار کند، نمی‌توانیم آن را دریافت کنیم. این نیازهای پنج‌گانه همه از ابتدا در ژن‌های ما وجود دارند. محروم کردن طرف مقابل از عشق و محبت یک رفتار تنبیهی رایج است. شوهر کنترلگری که در یک مهمانی توجه زنش به مرد دیگری را می‌بیند، از او می‌پرسد: چرا با من اینگونه رفتار نمی‌کنی؟ زندر دلش می‌گوید: اگر دست از این کنترل‌گری من برداری، شاید با تو همینجور رفتار کنم.

برداشت صحیح مرد: زن محبتش را از او دریغ می‌کند.

برداشت غلط مرد: او با متهم کردن همسرش و سرزنش او نمی‍تواند ترغیبش کند که عشق و محبت بیشتری به او بورزد. شاید باع شود محبت را بیشتر دریغ کند.

این زن و شوهر حتا نمی‌توانند در دایره‌ی حل اختلاف وارد شوند.


عشق را رابطه‌ی جنسی اشتباه نگیرید. رابطه جنسی پدیده‌ای وابسته به هورمورن‌هاست و در دسته‌ی نیاز به بقا قرار می‌گیرد.

عشق و محبت با کنترل‌گری بیش از حد، سرد و خاموش می‌شود.

***

وقتی وارد دایره شدید بجای توقعاتتان، چیزهایی را که می‌توانید به طرف مقابل ارائه دهید بیان کنید. اگر یکی از شما با توجه به میزان عشق و محبتی که طرف مقابل مایل است بدهد حاضر به ماندن در دایره نیستید، امید زیادی به تداوم ازدواج نیست.

نیاز به قدرت

آدم‌های ناکام از قدرتی که در محیط شغلی خود مدام به آنها زور گفته می‎‌شود، گاهی تصمیم می‌گیرند نیاز به قدرت خود را در زندگی زناشویی خود برطرف کنند. اگر هر دو طرف نیاز به قدرت زیادی داشته باشند، سرنوشت زندگی‌شان شوم خواهدبود. زنانی که از شوهرانشان کتک می‌خورند یا زور می‌شنوند، غالبن شوهرانی ضعیف و سرخورده از قدرت دارند.

داشتن شغلی که این نیاز در آن مرتفع شود، به ازدواج شما کمک خواهدکرد. زن و شوهرهایی که نیاز به دقتر در هردویشان کم است، همیشه توافق و همخوانی بیشتری دارند.

وقتی دو طرف دارای نیاز به عشق و تعلق بالا داشه باشند، اگر مرد نیاز به قدرت بالا و زن نیاز به قدرت کم داشته باشد، زندگی بسیار دوام خواهدداشت. زیرا تا وقتی نیاز به عشق رفع شود مشکلی پیش نخواهد آمد.

مذاکره بر سر نیاز قدرت در دایره اختلاف به ندرت امکان‌پذیر است. چرا که مذاکره کردن یعنی هردو طرف توافق کنند که از بخشی از قدرت خود صرف‌نظر و آن را واگذار کنند. به همین دلیل ممکن است فرد با نیاز بالاتر به قدرت، شخص دیگر را بطور ناخواسته از دایره حل اختلاف بیرون کند.

راه حل

بهتر است زمانی که زن و شوهر نیاز به قدرت بالایی دارند، با هم همکاری کنند. این‌طور نیاز به قدرت هردویشان همزمان مرتفع خواهدشد.

این نیاز باید قبل از ازدواج بررسی شود. زیرا پس از آن شاید دیر باشد.

نیاز به آزادی

ماهیت آزادی یعنی هیچ فردی مالک کسی نیست.

وقتی در یک رابطه یک نفر نیاز به آزادی بیشتر نسیت به دیگری دارد، این رابطه فقط تا جایی دوام خواهد داشت که فرد با میزان نیاز کمتر به آزادی، شروع به محدود کردن نفر اول نکند. وقتی این محدودیت‌ها ایجاد شود، فرد با نیاز آزادی بیشتر از رابطه خارج خواهدشد. او مانند افراد با نیاز به قدرت بالا عمل نمی‌کنند و به مبارزه دست نمی‌زنند. فقط از دایره خروج می‌کنند.

راه‌حل:

بهتر است هردو طرف نیاز به قدرت و آزادی یکسان داشته باشند. اگر یکی از طرفین نیاز به آزادی بیشتری داشت و دیگری نیاز کمتر، تا زمانی که آنکه نیاز کمتر دارد، آزادی دیگری را محدود نکند مشکلی پیش نخواهدآمد.

برخلاف نیاز به قدرت که در دایره حل اختلاف قابل بحث نیست؛ نیاز به آزادی قابل مذاکره است. فردی که آزادی بیشتری می‌خواهد باید بگوید که چه کارهایی می‌تواند بکند. او با پذیرش محدودکردن آزادی خود به خاطر خشنودی همسرش که نیاز کمی به آزادی دارد می‌تواند مذاکره به به سمت خوبی سوق دهد. اگر در شرایط نامساعد یکدیگر را ترک کنند، احتمال بازگشت کم خواهدبود.

اگر هر دو نیاز به آزادی بالا داشته باشند در صورتی که آزادی دلخواه یکدیگر را بپذیرند، مشکلی پیش نخواهدآمد.

نکته مهم:

آزادی و اختیار مطلق در هیچ ازدواجی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. مگر اینکه عشق و احساس تعلق زیادی برای جبران زمان‌هایی که زوج با هم نیستند وجود داشته باشد تا خلاء و کمبودها جبران شود. البته با وجود آن هم نتیجه مطلوب به سختی رخ خواهدداد.

+ در نیاز به آزادی برخلاف نیاز به قدرت، وقتی هردو نیاز بالایی دارند، طوج نمی‌تواند با هم همکاری کند. زیرا تناقض با آزادی‌ست.

_ دایره حل اختلاف برای افراد با نیاز بالای آزادی، کاملن بی‌معناست.

دایره حل اختلاف قبل از ازدواج

امروزه معمولن اکثر زوج‌ها قبل از ازدواج با هم ارتباط دارند و با هم راجع به مسائل مختلف حرف می‌زنند. نیاز به قدرت و آزادی جیز مواردی‌ست که باید قبل از ازدواج مطرح شود. به همن دلیل آن را در دایره حل اختلاف قبل از ازدواج بررسی می‌کنیم. اگر در این دایره به توافق نرسیم یعنی نباید گام بعدی را پیش برد. زیرا سرانجام ازدواج به طلاق خواهدرسید.

نیاز به تفریح

این نوع نیاز آنقدر مهم نیست که با وجود فقدانش بخواهد به رابطه آسیب برساند. پس خیلی مهم نیست که وارد دایره حل اختلاف بشود یا نه. زیرا افراد می‌توانند به تنهایی تفریح کنند و به زندگی مشترکشان آسیب نرسد. البته اینها به شرطی‌ست که موارد دیگر همخوانی داشته باشد. برخلاف آزادی و قدرت که همخوان نبودنشان به تنهایی می‌تواند زندگی را به ورطه نابودی برساند.

نتیجه: بهترین نوع ازدواج با توجه به نیازها

بهترین نوع ازدواج آن است که:

  • نیاز به بقا متوسط
  • نیاز به عشق و احساس تعلق زیاد
  • نیاز به آزادی کم
  • نیاز به قدرت کم
  • نیاز به تفریح زیاد

باشد. هرچه تفاوت و اختلاف بیشتر باشد، مذاکره بیشتری نیاز است.

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

8 دیدگاه در “مذاکرات دو + یک

  1. من این کتاب رو برای خودم هدیه خریدم. وقتی زن و شوهر جر و بحث زیاد باهم می کنند، در موارد بسیاری نیاز تفریح خودنشون کم شده. زهراجان یکی دوتا اشتباه تایپی داره متن.

  2. من متوجه شدم نیاز به تفریح هم میتونه روابط رو خراب کنه وقتی تفریحات زوجین مشترک نباشه و بخوان با هم هم باشن و به نفع هم کوتاه نیان همینم مشکل سازه

  3. من کتاب رو پارسال برای تولدم هدیه گرفتم و خیلی بهم چسبید. واقعا کتاب خوبیه و من همشو خوندم با اینکه حجمش زیاد بود. الان با این پستت بخشی از کتاب برام مرور شد. اجرایی کردن اینا کار سختیه. یعنی تمرین زیادی میخواد و همراهی دو طرف رابطه رو. راستی زهرا متن رو یه بار دیگه بخون یه جاهایی نیاز به ویرایش داره. خداقوت عزیزم ❤👌

  4. چقدر پیچیده شد. نفهمیدم چی شد.
    اولین پست سختیه که ازت میخونم. نکن از اینکارا با ذهن و روان من😅
    مثلا این:
    «وقتی در یک رابطه یک نفر نیاز به آزادی بیشتر نسیت به دیگری دارد، این رابطه فقط تا جایی دوام خواهد داشت که فرد با میزان نیاز کمتر به آزادی، شروع به محدود کردن نفر اول نکند»

    گرفتم چی گفتا. ولی بنظرم میشد روانتر نوشته بشه.
    میدونم چکیده نوشتی، ولی کاش چکیده رو به زبان خودت برگردونی😅

  5. ممنون زهرا جان، منم چند سال پیش تئوری انتخاب ویلیام گلسرو در خوانش جمعی خوندم. نیاز‌های ۵ گانه برام بهترین بود. خصوص نیاز به تفریح. دایره مطلوبش هم جالبه.

  6. مقاله خیلی خوبی بود. ممنون از کتاب خوبی که معرفی کردین. مشتاق شدم کتاب رو بخونم. به نظرم در کشور ما در اکثر موارد کفه ترازوبه نفع مرداست. البته در سالهای اخیر اوضاع کمی بهتر شده.

  7. بنظر من هم در زندگی انسان‌ها نیاز به درک متقابل دارند. و انسان بیش از هر چیزی نیاز به تعلق خاطر و دوست‌ داشته سدن دارد و فک میکنم در حال حاضر با پیشرفت زنان در زمینه‌های علمی مردان احساس خطر میکنن و بنظر می‌رسد که زنان چون قدرت بیشتری کسب کرده‌اند از آن استفاده می‌کنند و چقد قشنگ در نتیجه‌کیری عنوان شده بود که «نیاز به قدرت کم » یک زوج باید بفهمند که زندگی مشترک خودنمایی قدرت نیست ، و اگر اینگونه باشد بهتر است زودتر فاتحت‌اش خوانده‌ شود
    ممنون. زهرا جانم از مطلب خوبت🌹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *