قانون دوم: تاریخ تولد اتفاقی نیست

قطعن با خواندن این جمله تصور خواهید کرد نویسنده یک دیوانه‌ی تمام عیار است که معتقد است تولد آدم‌ها چیزی جز یک لقاح ساده طی فرایندی غریزی‌ست و ورود انسان به دنیا برحسب اتفاق نیست. در این صورت باید عارض شوم که کاملن درست قضاوت کرده‌اید.

اینکه من موقع تولد نه ماه و نه روز را کامل در بطن مادرم گذراندم و خواهر بزرگترم یک هفته زودتر از تاریخ پزشکان بدنیا آمد بی‌علت نبوده و نیست. همان‌طور که تاریخ خروج هیچ کدام از دنیا هم بدون سبب نخواهد بود.

فکر می‌کنم وقتی خدا تصمیم می‌گیرد که ما را به زمین حواله کند خوب در چهره‌مان زل می‌زند و ساعت‌ها به چشم‌های کوچکمان خیره می‌شود. وجودی که خودش ساخته را بارها و بارها مکاشفه می‌کند تا ببیند چه چیزی بیشتر به چشم‌هایمان می‌آید.بعد یکی‌یکی فرشته‌هایش را صدا می‌زند وتعیین می‌کند هرکدامشان چند دقیقه ما را در آغوش بگیرند. کار که تمام شد یک تراشه‌ی کوچک حاوی تمام این لحظات در تاریک‌ترین قسمت ذهنمان کار می‌گذارد تا وقتی ما را به زمین فرستاد چیزی شبیه یک خواب، یا یک رویای خیلی خیلی دور هرزگاهی قلقلکمان دهد. آنقدر تکرار شود تا در خیال خویش بپنداریم که چیز جدیدی کشف کرده‌ایم.

دست آخر نوبت دم کبریایی خودش می‌شود. این یکی را در حافظه‌مان ثبت نمی‌کند تا همیشه بنده‌ی فراموشکار باقی بمانیم.

دمیدن روح در بدن

تراشه‌ی ذهنت رو فعال کن

زمان فعال شدن تراشه‌ از وقتی مرسوله به مقصد رسید با این سوالات شروع می‌شود:

  • من کی‌ام؟
  • چرا بدنیا اومدم؟
  • چرا امروز بدنیا اومدم؟
  • اتفاقات جذاب در روز تولدم چیه؟

یا بقول مولانای جان:

حضرت مولانا

هر سال جواب‌های متفاوت و کامل‌تری برای سوالتت پیدا می‌کنی. البته بی‎‌تفاوتی به این سوالات بین ما انسان‌ها اصلن چیز عجیبی نیست. مصداق “ما فقط بهر تماشای جهان آمده‌ایم.”

من کی هستم؟

فعال شدن این قسمت از ذهن انسان که موجب تداعی محوی از وقایای لحظه آخری در دنیای پیشین می‌باشد، موجب خودشناسی، رشد و درک عظمت بزرگ آفرینش خواهد شد.

در دوران نوجوانی برایم این سوال ایجاد شد که در ابتدای خلقت انسان، روز تولدم چه اتفاقاتی را به چشم دیده است. در ادامه نتایج تحقیق پیرامون تاریخ تولد خودم یعنی ششم فروردین را با هم می‌خوانیم.

اسامی روز ششم فروردین

در ایران باستان ششمین روز از اولین ماه سال را که متعلق به فرشته‌ی مقدس خرداد است، روز امید، نوروز بزرگ، نوروز خاصه، نوروز خردادی و خردادسالان نامیده‌اند.

هفدرو، هودرو، هبدرو که به معنی “هفتاد و دو” می‌باشند، از دیگر نام‌های این روز است. علت این نامگذاری از اینروست که هفتاد و دو رخداد مهم در این روز اتفاق افتاده که سبب اهمیت این روز نزد ایرانیان شده است.

به روایت بیرونی در آثار باقیه ایرانیان در این روز برای همه‌ی مردم کره‌ی زمین سعادت و خوشبختی قسمت می‌کنند. به این دلیل این روز را “روز امید” نامیده‌اند.

در کتاب پهلوی بندهش آمده: در روز ششم فروردین ماه، تن را به جامه‌ای نیکو دهند و بوی خوش بویند. این سنت رایج کهن در گذر تاریخ همیشه رایج بوده است. چنانکه در عهد صفوی این روز را “عید لباس نو” نیز نامیده‌اند.

“اسپیدا نوشت” از دیگر نام‌های این روز است که احتمالن به دلیل پیام‌های شادباش نوروزی تعیین شده است.

این روز به روز شادباش نویسی نیز شناخته می‌شود.

روز امید

اتفاقات مهم ششم فروردین

زایش اشو زرتشت بزرگ پیامبر آریایی

  • هنگام زادن و بالیدنش آب و گیاهان شادمان شدند. همه‌ی آفریدگان سپنتامینو به خود مژده‌ی رستگاری دادند: “خوشا به روزگار ما، اینک آتربانی(آتش‌بان) زاده شد. سپیتمان زرتشت… از این پس دین نیک مزدا در هفت کشور گسترده می‌شود.”

آفرینش زمین و آسمان

  • ابوریحان بیرونی در اثار باقیه می‌نویسد: ” روز ششم فروردین نوروز بزرگ است و نزد ایرانیان جشن بزرگ می‌باشد. گویند خداوند در این روز مشتری بیافرید و فرخنده‌ترین ساعت‌های آن روز ساعت مشتری است.”
  • در برهان قاطع نیز چنین می‌نویسند: “نوروز خاصه روزی‌ست که نام آن خرداد است و آن روز هم ششم ماه می‌باشد و در آن روز جمشید بر تخت نشست و خاصان را طلبید و رسم‌هایی نیکو گذاشت و گفت: (خدای متعال شما را خلق کرده است. باید که به آب‌های پاکیزه تن بشویید و غسل کنید و به سجده و شکر او مشغول باشید و هر سال در این روز به همین دستور عمل نمایید.) این روز را بنابراین نوروز خاصه خوانند . گویند آکاسره هر سال از نوروز عامه تا نوروز خاصه که 6 روز باشد حاجت‌های مردمان را آزاد کردندی و مجرمان را عفو فرمودندی و به شادی مشغول بودندی. در روز ششم شاه در قصر خود با محرمان خود به شادمانی می‌پرداختند.
  • و آسمان‌ها و زمین و همه‌ی کهکشان در شش روز ساخته شد. در روز هفتم خدا از همه‌ی کارهای خود که ساخته بود فارغ شد و آرام گرفت. سپس خداوند روز هفتم را مبارک خواند و آن را تقدیس نمود.

پیدایی کیومرث و هوشنگ

روییدن مشی و مشیانه(نخستین جفت انسان در تاریخ اساطیری)

تیراندازی آرش شیواتیر

غلبه‌ی سام نریمان بر اژدهاک

پیدایی دوباره‌ی شاه کیسخرو از جاودانان در باورهای ایرانی (عروج کیسخرو به آسمان)

هم‌پُرسگی زرتشت با اهورامزدا

اختراع خط

  • در منابع کهنی از دانشمندانی چون ابوریحان بیرونی، فردوسی بزرگ، ابن ندیم و… اختراع خط به دست جمشید و بر تخت نشستن وی گزارش شده است: ” روزی که جمشید خط نوشت و به مردم مژده داد که روش او خدای را خوش آمده و به پاداش کارهایش، گرما، سرما، پیری و رشک را از مردمان دور می‌کند، روز ششم فروردین بود.”

برخی آداب جالب روز ششم فروردین

فال کوزه

از آداب این روز فال کوزه است. بدین ترتیب که یک روز قبل از جشن، اهالی خانه و دوستان و آنهایی که میل دارند در فال شرکت کنند، چیزهای کوچکی می‌گیرند و آن را با پارچه‌ی سبز می‌پیچند و در یک کوزه‌ی نو می‌اندازند و در کوزه را می‌بندند و در میان درخت مورد، همان درختی که به اهورامزدا تعلق دارد می‌گذارند.

بعد از چند ساعتی کوزه را بر‌می‌دارند و آن را در آتش بخور می‌دهند و بعد به دست دختری نابالغ می‌دهند و او یک‌یک از لوازم و اشیای داخل کوزه را به دست می‌گیرد و منتظر می‌شود تا سایرین (یک نفر) شعر از بر بخواند. آنگاه که چکامه خوانده می‌شود و وصف حال صاحب اثاثه معلوم می‌شود، اشیا را از درون کوزه بیرون می‌آورد و به صاحب آن تحویل می‌دهد.

مراسم فال کوزه

برداشت‌های شخصی

دانستن این مطالب راجع به روز تولدتان شاید برای رسیدن به هدف یا رشد فردی الزامی نداشته باشد ولیکن می‌تواند محرک یا قوت قلبی برای ادامه‌ راه ایجاد کند. در اینجا فقط اتفاقاتی که از آنها تاثیر مثبتی می‌گیرم را ذکر کردم و از شمردن سایر وقایع چشم‌پوشی کردم.

اولین روزی که تلاقی تولدم با زردتشت بزرگ را دانستم حس عجیبی در وجودم ایجاد شد. چیزی شبیه اینکه زاده شدن در چنین روز مقدسی موهبتی‌ست که خداوند نصیبم کرده و باید از آن به نحو احسنت استفاده کنم. از همان زمان فکر کردن به اینکه باید هدفی والا را برای خودم نهادینه کنم در ذهنم رشد کرد.

امیدواری جز جدایی‌ناپذیر در زندگی‌ام است. به هر حال ناامیدی برای کسی که در روز “امید” متولد شده، الزامن بعید و قبیح است. باور دارم پرداختن به تمام این موارد و یافتن نشانه‌هایی از اینکه چرا تاریخ تولدتان چیزی جز این نیست به چرایی بودن و ماندنتان خواهید رسید. همه‌ی اینها با روشن کردن تراشه‌ی تاریک ذهنتان آهسته آهسته پدیدار خواهند شد.

پیشنهاد

همین حالا شروع به تحقیق راجع به وقایع، اتفاقات و ماجراهای جالب در مورد روز تولدتان کنید. بعد یکی‌یکی همه‌شان را به زندگی‌تان وصل کنید و تلاش کنید نشانه‌های راه را بیابید.

اتفاقات مهم در تاریخ تولد شما چیه؟

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

6 دیدگاه در “قانون دوم: تاریخ تولد اتفاقی نیست

  1. چه جالب !! منم به ابن مسئله همیشه فک میکنم و مطمئنم که یه ارتباطی هست
    شما در روز لطیف و باطراوت امید بدنیا اومدین روزی که روزی برای همه موجودات به وفور گسترده شده بود
    تولدت مبارک
    قدمت پر از روزی
    قلمت سبز
    قلبت ‌ پر از شادی
    وجودت ماندگار🌹🙏🥰

    1. ممنونم حلیمه‌ی عزیزم😍💜🌱🙏🏻
      بله کاملن درست میگید. قطعن هرکسی باید این حقیقت نهفته در روز میلادش رو کشف کنه. وگرنه چه فرقی می‌کرد که ما توی چه روزی بدنیا بیایم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *