قدرت ویرایش

ریچل هالیس در کتاب “هیچ کس از آینده خبر نداره” می‌نویسد:

“وقتی کتاب را نوشتم، در مرحله‌ی اول، خود را چون بلدِراه می‌دیدم. بحران‌ها و رنج‌های زیادی در زندگی‌ام بود که به من انگیزه می‌داد به افراد برای غلبه بر سختی‌ها و مشکلاتشان کمک کنم. ولی بعد از ویرایش، خودم را دوباره میان غم و درد می‌بینم و زاویه‌ی دید بسیار متفاوتی دارم.”

قانون مکث سه ثانیه

طبق این قانون شما باید قبل از نشان دادن هر عکس‌العملی سه ثانیه صبر کنید. سپس در برابر کنش پیش آمده، واکنش نشان دهید. درواقع این کار مانند دوپینگ سریعی می‌ماند که قدرت مغز را برای دریافت و ارسال پاسخ مناسب افزایش می‌دهد.

با ادغام این موضوع و قانون مکث سه ثانیه در می‌یابیم که ویرایش فقط برای نوشتن و کتاب نیست. بلکه در تمام لحظه‌های زندگی ویرایش مهم‌ترین اصل است. استفاده از این قانون مکث، باعث ته‌نشینی افکار می‌شود و شما بهتر می‌توانید خروجی مثبت را پیدا کنید.

بعد از ویرایش اتفاقات عجیبی رخ میدهد. تعدادی از کلمات و جملات شکل تازه ای به خود می‌گیرند، برخی از دایره‌ی بیان حذف خواهندشد و مجال برای تغییر زاویه‌ی دید فراهم می‌شود.

در انتها شما متنی در دست دارید که از نظر مخاطب، جذاب و نویسنده یا گوینده آن شخصی دانا نمایان می‌کند.

ویرایش عادات

عادت‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی انسان هستند. عادت‌ها در هر زمینه‌ای رخ می‌دهند. قدرت عادت به قدری می‌تواند زیاد باشد که مسیر روبرو را هموار یا به کلی نابود کند. بر همین اساس عادت‌ها را به دو دسته‌ی خوب و بد تقسیم می‌کنند. یا عادات سازنده و مخرب.

ویرایش عادات خوب

شاید به نظرتان بیاید که عادت خوب نیازی به ویرایش ندارد. اما واقعیت خلاف این تصور است. عادت‌های خوب وقتی در زمان و مکان مناسب بکار گرفته نشود می‌تواند به سبد عادات مخرب پرت شود.

مثلن همه می‌دانیم که سحرخیزی جز عادات مثبت است و هزار و یک ویژگی مفید دارد. از وقتی خاطرم هست مادرم این عادت را با خود داشت. قبل از ساعت 6 صبح بیدار بود. فرقی نداشت شب چه ساعتی خوابیده باشد. در دوران جوانی این موضوع شاید خیلی آسیب‌زا نباشد. اما به مرور و با بالارفتن سن سحرخیزی می‌تواند مضر باشد. مادر دوره‌ی میانسالی را می‌گذراند و تا سال پیش هنوز به سحرخیز بودن معتاد بود. حتا وقتی کار خاصی برای انجام دادن نداشت ولی باز کله‌ی سحر بیدار می‌شد. برای جلوگیری از سررفتن حوصله‌اش، خودش را با کارهای خانه و خرید سرگرم می‌کرد و مرتب برای خودش کار می‌تراشید.

پس از مدتی بدنش خیلی ضعیف شد. بعد از انجام آزمایشات مختلف متوجه شدیم فقط به استراحت کافی نیاز دارد. چیزی که مادر همیشه از آن غافل بود.

ویرایش این عادت مثبت باعث بهبودی او شد.

ویرایش عادات بد

همه‌ی ما کم و بیش دارای عادات منفی زیادی هستیم. مثلن اگر بخواهم عادات منفی خودم را بنویسم به یک پست مجزا برای انتشارشان نیاز دارم. پس خیلی ناامید نشوید و فقط برای تصحیح آنها اقدام کنید.

هیچ وقت برای شروع دیر نیست

گاهی با بالارفتن سن فکر می‌کنیم دیگر توان تغییر و ویرایش شخصیت خودمان را نداریم. این یک باور غلطِ محدودکننده است که از کودکی در مغزمان فرو کرده‌اند.

در اینجا می‌توانید راجع به عادات محدودکننده بیشتر بخوانید.

همان‌طور که یک کتاب پس از انتشار بارها و بارها در چاپ‌های بعدی دستخوش ویرایش و حذف و اضافه می‌شود، انسان نیز می‌تواند چنین عمل کند.

باور به اینکه شخصیت ما ساخته شده و جایی برای تغییر وجود ندارد، مثل این است که متعصبانه بگوییم: “کتاب منتشر شده و فرصتی برای ویرایش نیست.”

انرژی خودت را برای ترک عادات منفی به کار نگیر. آن‌ها را زیر حجم عادات مثبت خفه کن.

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

4 دیدگاه در “قدرت ویرایش

  1. عادت مکث سه ثانیه‌ای رو ما مذهبیا😅هم داریم.
    ما بهش میگیم صلوات.
    پله اول مهارت خشمه، قبل اینکه خشمتو بروز بدی یه صلوات بفرست. تازه دارم تمرین میکنم و شخصیتمو باهاش شستشوی جانانه میدم. اگه یه روز ازم خشم دیدی نگی پس این چرا حرفاش با عملش همخونی نداره. انتظار نداری که همین اول کاری بتونم کامل از عهده‌ش بر بیام؟😡 تازه شروع چله‌مه😢 باشد که موفق باشم بخصوص در مقابل طفلان

  2. این پست خیلی خوب بود از ویرایش کتاب رفتی به ویرایش شخصیت و عادت‌ها.

  3. سلام
    فکر میکنم یکی از لازم ترین ویرایش ها ، ویرایش در باورها باشه. خیلی از باورهایی که از کودکی در ما شکل گرفته وابسته به شرایط بوده یا از نگاه بزرگترها اقتباس شده. ما اونروز دربست قبولش کردیم . اما الان باید باورها و ارزشهای خودمون رو بررسی و بازنگری کنیم. شاید که باوری در حال حاضر دست و پاگیر و حتی خرافات محسوب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *