حریم خصوصی

حریم در لغت به معنای چهارچوبی است که از چیزی محافظت می‌کند.
همه چیز در دنیا با حریمی به خصوص بوجود آمده است.

حریم خصوصی طبیعت

حریم رودخانه نقطه‌ای‌ست که بطور طبیعی برای رودخانه تعیین می‌شود. عبور از آن نقطه به معنی تجاوز به حریم رودخانه تلقی می‌شود و خطرات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت. اگر در کنار رودخانه‌ها ساخت و ساز انجام می‌شود تعرض به حریم رودخانه می‌گویند. حریم رودخانه در واقع نوعی محافظ از رودخانه در برابر آسیب به طبیعت است.

حریم خصوصی آدم‌ها

از ابتدای دوران بارداری، جنین در حال رشد در کیسه‌ای پر از مایع به نام کیسه آمنیون رشد می‌کند. این کیسه محافظی‌ست برای جنین که تا ورود او به دنیای جدید از همراهش خواهد بود.

مرز خصوصی اشیا

گلس و گاردهای محافظ گوشی نیز نوعی حریم برای محافظت‌ از آنها در برابر آسیب‌هایی‌ست که ممکن است بهشان وارد شود.
میلیون‌ها مثال وجود دارد که می‌توان درباره‌ی حریم اشیا و موجودات مختلف بیان کرد.
همه‌ی ما بیش‌و‌کم با این نوع حریم‌های محافظی آشناییم. اما وقتی نوبت به آدم‌های اطرافمان می‌رسد این حق طبیعی و اولیه را نادیده می‌گیریم.
توجیه این رفتار نیز این است که وقتی صمیمیت باشد، چیزی بعنوان حریم خصوصی معنا ندارد.

حریم شخصی را برای هم تعریف کنید.

  • حریم خصوصی در زندگی شخصی یعنی شرایطی که به آن نیاز داریم تا خود را در تنهایی خودمان دوباره شارژ کنیم. این کار به معنای بدبودن یا بی‌اهمیتی به اطرافیان نیست. هر شخصی به این زمان احتیاج دارد و نباید منکرش شد.
  • حریم خصوصی یعنی یک سری مسائل در دنیای مطلوب ما وجود دارد که دلمان نمی‌خواهد کسی جز خودمان از آنها مطلع شود. در رازداری شخصی دیگران دخالت نکنیم.
  • حریم خصوصی یعنی خیالمان راحت باشد اگر دفترچه‌ی خاطرات شخصی‌مان را در دسترس قراردهیم، خیالمان راحت باشد که هیچ کس به محتویاتش دست نخواهد‌ زد.
  • حریم خصوصی یعنی گاهی نیاز داریم برای دوست نزدیکمان حرف‌هایی را بگوییم که نیازی نیست کسی دیگر آن‌ را بداند.
  • حریم خصوصی یعنی هروقت احساس کنیم و هرچیزی که نیاز باشد را به هر کسی که تمایل داشته باشیم می‌توانیم بگوییم.
  • حریم خصوصی مثل همان حد بستر رودخانه است که اگر کسی‌ علی‌رغم میل‌مان به آن وارد شود، هم به ما آسیب وارد می‌کند هم خودش.
  • حریم خصوصی یعنی همان کیسه‌ی آب جنین که اگر پاره شود زندگی‌مان از هم پاشیده خواهدشد.
از حریم خصوصی سواستفاده نکنید.

بعضی افراد حریم خصوصی را با پنهان ‌کاری اشتباه می‌گیرند. شایان‌ ذکر است که حریم خصوصی باید به نوعی اعمال شود که هیچ آسیبی به خود و اطرافیان و انواع روابط خصوصی و اجتماعی‌مان وارد نکند.
هیچ رابطه‌ای نداشتن حریم خصوصی را منکر نخواهدشد. مگر آنکه یک طرف رابطه کنترل‌گری بیرونی باشد.

به مرزهای خصوصی هم احترام بگذاریم.

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

4 دیدگاه در “حریم خصوصی

  1. من از اون تازه عروسایی بودم که برای آقامون حریم خصوصی قائل نمیشدم.😁 البته بیشتر از روی لج و لجبازی بود وگرنه روشن‌فکر بودم و میدونستم باید داشته باشه. اما نمیتونستم اجازه بدم که داشته باشه.😬 در تمام حریم‌هاش ورود پیدا کردم. خدا منو ببخشه که انقدر رو مخی بودم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *