قید های مخرب

همیشه انسان‌ها نیازهایی متفاوت دارند. همیشه آن‌ها برای رفع نیازشان دست به اقداماتی گوناگون می‌زنند. همه‌ی ما می‌دانیم که دو جمله‌ی اول از نظر منطقی کاملن صحیح است. همیشه آدم های عاقل خوشبخت هستند. ولی همیشه افراد پولدار غمگین هستند. همه‌ی ما می‌دانیم که دو جمله‌ی قبل از نظر منطقی کاملن غلط است.اغلبِ ما علی‌رغم اینکه می‌دانیم جملاتی که بکار می‌بریم، اشتباه است، اما خیلی تلاشی برای تصحیح گفتارمان نمی‌کنیم.

زیرا ذهنمان به راحت‌گویی عادت کرده.این راحت‌گویی ریشه‌ی بسیاری از مشکلات ما در انواع روابطمان است.استفاده از قیدهایی که معنی جمله و در نهایت منظور ما را دست‌خوش تغییری بزرگ خواهدکرد.

شاید من بطور ذاتی فردی خندان باشم. اما شرایط زندگی همیشه بر یک قرار نیست. پس من نمی‌توانم بطور مطلق همیشه خندان باشم. بنابراین خطاب کردن من به عنوان فردی “همیشه” خندان به این معنی‌ست که من یک دیوانه‌ام!

استفاده از قید “همیشه/هرگز” در صحبت‌هایمان یعنی تاکید مطلق بر صفتی که راجع به آن در حال گفتگو هستیم. پس فقط در مباحثی قابل استفاده است که نتوان خلاف آن را ثابت کرد. مثل: روز همیشه روشن است.بهتر است برای حفظ روابطمان، بجای بکارگیری کلمات تکراریِ سهل‌البیان از واژگان معقول‌تری استفاده کنیم.

گاهی، اغلب، معمولن، برخی، هرزگاهی، بعضی، به ندرت و… قیدهایی هستند که اگر جایگزین دو قید مخرب بالا قرار بگیرند، چند مزیت مهم برای ما به همراه خواهند داشت:

۱. به قانون مکث سه ثانیه اهمیت خواهیم داد و به مسئله‌‌ی مطرح‌شده بیشتر فکر خواهیم‌کرد.

۲. از بحث و جدل در روابط پیشگیری خواهدشد.

۳. به اصالت واژگان احترام خواهیم گذاشت.

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

2 دیدگاه در “قید های مخرب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *