کارهای واجب یک نویسنده

برای انجام هر کاری نیاز به مقدماتی وجود دارد. نوشتن نیز از این قاعده مستثنا نیست. برای تبدیل شدن به یک نویسنده‌ی ماهر بهتر است نکاتی را رعایت کنید. در اینجا برخی از کارهای واجب یک نویسنده را با هم خواهیم خواند.

1. مثل یک نویسنده بخوانید

“اگر وقت خواندن ندارید، پس زمان یا ابزار نوشتن ندارید.”

استیون کینگ

بهترین نویسندگان نیز خوانندگان تیزبین هستند و خواندن روزانه سریع‌ترین راه برای توسعه مهارت نوشتن شماست. بجز مطالعه‌ی کتاب می‌توانید به پست‌های وبلاگ، مقالات روزنامه و غیره، سر بزنید. این کار باعث می‌شود در مطالبی متفاوت‌تر از چیزهایی که همیشه با آن سروکار دارید روبرو شوید. این کاوش چالش‌انگیز موجب رشد خلاقیت شما خواهدشد.

در حین مطالعه به ساختار جملات و انتخاب کلمات توسط نویسنده دقت کنید.

همراه داشتن یک کتاب را به عادت تبدیل کنید. یک کتاب را در اتاق خواب خود نگه دارید و پیش از خواب و در ساعات فراغت حتمن بخشی از آن را مطالعه کنید.

یاد بگیرید به جای اینکه همه چیز را یکجا ببلعید، جرعه‌جرعه بخوانید و وقتی می‌خوانید، مانند یک نویسنده بخوانید. پس گمان نکنید تندخوانی همیشه مفید است.

2. کلمات ساده را انتخاب کنید

آیا معتقدید مردم وقتی از کلمات فانتزی و قلنبه استفاده می‌کنند باهوش‌تر به نظر می‌رسند؟ طبق تحقیقات منتشرشده در روانشناسی شناختی_کاربردی، پاسخ به این سوال این است: خیر.

در عوض، سبک‌های نوشتاری پیچیده باعث می‌شود آنها کوچک‌اندیش به نظر برسند.

این عنوان را در نظر بگیرید:

“عواقب سفیه نمایان‌شدن یک فرهیخته بدون توجه به ضرورت لحاظ واژگان سخیف و دهان‌پرکن.”

استفاده بی‌مورد از کلمات طولانی و مترادفات پیاپی، طبیعی به نظر نمی رسد.

آیا نمی‌توان عنوان بهتری برای نشان دادن عدم نیاز به کلمات فانتزی پیشنهاد داد؟ خیلی راحت‌تر است که به زبان خود بنویسید. نوشته‌ی شما باید روان و طبیعی به نظر برسد. اگر می‌خواهید باهوش به نظر برسید، باید از تلاش برای هوشمندانه به نظررسیدن دست بردارید! واضح و به طور مستقیم منظورتان را بیان کنید.

ذهن مخاطب را بدون کاربرد کلمات و جملات فضایی که فقط خودتان از آنها سر در می‌آورید به چالش بکشید.

نوشته‌ی درخشان یک نوشته‌ی ساده است.

3. به قلم خود اعتماد کنید

کپی کردن کار شخص دیگری، فقط به اعتبار شما آسیب خواهدزد. بسیاری از نویسندگان سعی می‌کنند از راه صد ساله را یک شبه طی کنند. این تفکر علاوه بر افزایش احساس ناامیدی در آنها موجب می‌شود که به سمتی که نباید بروند. گاهی برخی از آنها با تکرار از نوشته‌های دیگران خیال می‌کنند می‌توانند زودتر به قله موفقیت برسند.

کپی کردن از دیگران می‌تواند شامل استفاده از قسمتی یا تمام متن آن‌ها با اسم خودشان باشد. یا استفاده از منابعی که دیگری بطور شخصی آنها را تولید کرده. این مورد در نویسندگی محتوا، روزنامه‌نگاری، خبررسانی یا نویسندگان تحقیقاتی صدق می‌کند.

این حرکت چیزی جز اعلام خود بعنوان یک “آماتور ‌غیرخلاق” نیست.

وقتی شما تحقیقات شخصی خودتان را داشته باشید بهتر می‌توانید در زمینه‌های زیر مهارت کسب کنید:

  • افزایش توانایی جمع‌بندی مطالب و دسته‌بندی آنها
  • یادگیری تفکر انتقادی
  • کسب مهارت‌ شفاف توضیح دادن برای مخاطب

4. اهداف نوشتن را تعیین کنید

آیا شما تصمیم دارید بعنوان یک نویسنده تا پایان امسال در نوشتن بهتر شوید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، تبریک می‌گویم. شما در مسیر درستی هستید.

اما چگونه رشد یا موفقیت خود را در این زمینه اندازه‌گیری خواهیدکرد؟

مهارت نوشتن چیزی نیست که یک شبه حاصل شود. دانستن اینکه از کجا باید شروع کرد و چه زمانی به پایان رسید دشوار است. قطعن سخت است کاری را که چند ماه پیش انجام داده‌اید در کنار کاری که دیروز انجام داده‌اید در ذهنتان نگه دارید و تفاوت‌هایتان را در این مدت ارزیابی کنید.

برای رهایی از این مشکل بهتر است اهدافتان را یادداشت کنید.

ابتدا باید نقاط ضعف خود را بهبهود ببخشید. مثلن می‌توانید این طور اقدام کنید:

  • افزایش دایره لغات: تعداد کلمات هفتگی خود را افزایش دهید.
  • وقتی موضوعی انتخاب می‌کنید باید بررسی کنید که چقدر با آن ارتباط می‌گیرید.
  • اشتباهات خود را شناسایی کنید و از تکرارشان بپرهیزید.
  • چه راه حل ارائه دهید و چه فقط به خوانندگان خود در مورد یک مشکل آموزش دهید.
  • تست کردن سبک‌های مخلف نوشتاری. تغییر در لحن و سبک نوشتن. تمام سبک‌ها را امتحان کنی. یک بار زبان به گفتار بنویسید و گاهی زبان نوشتار. لحن‌های ادبی متفاوت را تجربه کنید. این کار موجب می‌شود تا سبک خودتان را پیدا کنید.

5. از عوامل حواس پرتی خلاص شوید

این احتمالن یکی از سخت‌ترین نکات نوشتن است که می‌توان آن‌ها را دنبال کرد. به‌خصوص برای کسانی که از پریدن به این سو و آن سو لذت می‌برند؛ از پیمایش اینستاگرام در حین تحقیق گرفته تا استراحت‌های کوتاه.

«اما هرچه بیشتر حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید، نوشته‌هایتان بهتر و متمرکزتر می‌شوند.»

پیتر بروک، مدیر بازاریابی محتوا

چنین موانعی بر کیفیت کار شما تأثیر می‌گذارد و ایده‌ها را کنار می‌زند.

چند راه برای وارد شدن به حالت تمرکز عمیق:

روی نرم‌افزار یا ابزاری که بطور منحصر برای نوشتن ساخته شده است بنویسید. در این مقاله ابزارهایی را معرفی کرده‌ام.

در یک فضای آرام، مانند یک کتابخانه محلی یا یک اتاق قفل شده کار کنید.

تلفن خود را در حالت هواپیما قرار دهید یا آن را در اتاق دیگری قرار دهید.

از کار با دوستان یا همکاران خودداری کنید، مگر اینکه واقعاً بهره‌وری و مسئولیت‌پذیری شما را افزایش دهند.

تا وقتی محتوای مناسبی برای ارائه در یک فضای اجتماعی ندارید، بی‌جهت در آن ولگردی نکنید.

از شب قبل برای روز بعدتان برنامه مشخص کنید و متعهد شوید در صورتی که آن را انجام دهید می‌توانید کارهای دیگری بکنید. یا به خودتان جایزه دهید.

6. مرتب بنویسید تا قلم‌تان خشک نشود

نوشتن منظم یکی از آن نکاتی است که به عنوان یک نویسنده مدام می‌شنوید. زیرا این یک اقدام مبتنی بر فرایند است. یعنی سیستمی که دارای ورودی و خروجی‌های منظم و شامل فعالیت‌های منظم است که منجر به نتیجه‌ی مطلوب خواهدشد.

بهترین روشی که می‌خواهید نوشتن محتوای خود را به پایان برسانید این است که فقط بنشینید و آن را بنویسید. یعنی با کار کردن بر روی نوشته‌های خود تا جایی که می‌توانید.

سعی کنید هر جا و هر زمان که تغییری پیدا کردید بنویسید؛ در اتوبوس، در انتظار یک تماس تلفنی، در یک صف طولانی در فروشگاه مواد غذایی یا در کلینیک دندانپزشکی و غیره. این به شما کمک می‌کند مهارت‌های نوشتاری خود را تمرین کنید.

«هر چه که باشد شروع به نوشتن کنید. تا زمانی که شیر آب باز نشود، آب جاری نمی‌شود.»

لویی ال.آمور

7. طرح‌ را جدی بگیرید

قبل از گذاشتن خودکار روی کاغذ، طرح کلی آنچه را که در مورد آن تحقیق کرده‌اید، تیتر کنید و برای نوشتن برنامه‌ریزی کنید. لازم نیست پیچیده باشد.

یک ساختار ساده از هر بخش که به ترتیبی خاص ارائه شده است، همراه با چند جمله در مورد محتوای هر بخش، کافی باشد.

نویسنده‌ای که یک طرح کلی برای نوشته خود ایجاد می‌کند مسیر شفاف‌تری را پیش رو خواهدداشت. داشتن یک ساختار کاملن مشخص پیش از نوشتن مانند داشتن یک نقشه راه است. هر زمان که احساس کردید گم شده‌اید، به نقشه خود رجوع کنید و به راه درست خود برگردید.

8. یک تقویم محتوا داشته باشید

تقویم محتوایی یا سرمقاله ابزار ساده‌ای است که به شما کمک می کند تا در حین حرکت در برنامه محتوای فعلی خود، موارد را پیگیری کنید. به خصوص هنگام نوشتن پست‌های وبلاگ، محتوای رسانه‌های اجتماعی یا مقالات روزنامه. شما می‌توانید یک تقویم تحریریه آنالوگ یا یک تقویم آنلاین برای تعیین موارد ضرب‌الاجل و پیگیری اهداف نوشتن خود داشته باشید. می‌توانید این تقویم را خودتان طراحی کنید یا از نمونه‌های آماده بهره بگیرید.

مزایای تقویم محتوا:
  • دید واضحی از محتوای خود پیدا می‌کنید.
  • همه چیز را پیگیری می‌کنید.
  • ضرب‌الاجل‌ها را راحت‌تر تعیین می‌کنید.
  • برای روزهای خیلی دورتر برنامه‌ریزی می‌کنید.
  • مخاطبان خود را با محتوای تازه روبرو خواهیدکرد.

9. ویراستار خود باشید

مهارت‌های نوشتاری و مهارت‌های ویرایش دو مفهوم کاملا متفاوت هستند. با این حال شما باید با دید انتقادی و تحلیلی به نوشته خود نزدیک شوید.

هر نویسنده _نویسنده و وبلاگ‌نویس_ باید اصول اولیه ویرایش شخصی را بیاموزد. بهترین نرم افزار نوشتن و ویرایش با چک‌های دستور زبان فارسی (در اینجا بطور کامل با آنها آشنا شوید.) می‌تواند به شما در شروع کار کمک کند. هر جمله را با صدای بلند بخوانید و انتقال بین پاراگراف‌ها را بررسی کنید.

«نخستین پیش‌نویس هنر را آشکار می‌کند. بازبینی هنرمند را نشان می‌دهد.»

مایکل لی

این نکته نوشتن به شما در شناسایی جریان، لحن زبان و رفع سریع اشتباهات کارتان کمک می‌کند. شما حتی می‌توانید یک چک لیست خودویرایش ایجاد کنید که به شما کمک می‌کند تا خطاهای رایج نوشتاری را برطرف کنید.

برای اینکه خوانندگان خود را به نوشته‌های خود جذب کنید، فقط به محتوا فکر نکنید. به این فکر کنید که چگونه در مورد آن تحقیق خواهیدکرد. یا چگونه آن را بنویسید. در آخر به این فکر کنید که چگونه آن را ویرایش خواهیدکرد. بیان واضح دیدگاه یعنی درخشان‌نویسی.

اول نوشته‌تان را بپزید بعد با بازبینی و ویرایش، اجازه دهید خوب بار بیاید.

اینجا بیماری‌های رایج نویسندگان تازه‌کار را بخوانید.

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

2 دیدگاه در “کارهای واجب یک نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *