6 نکته برای تقویت مهارت‌های نوشتاری

تقویت مهارت‌های نوشتاری از طریق راه‌های زیادی قابل انجام است. در این مقاله ابتدایی‌ترین راه‌هایی که نیاز است بهشان توجه شود را خواهیم خواند.

بسیاری از نویسندگان بزرگ همچون جوآن دیدیون (نویسنده و روزنامه‌نگار معروف آمریکایی) و دُن دلیلو (نویسنده و روزنامه‌نگار معروف آمریکایی برنده جایزه پِن و فالکنر) هدفشان از نوشتن را، نظم بخشیدن به افکار خود عنوان کرده و روند نگارش را چیزی شبیه آشناشدن با عملکرد ذهن خود توصیف کرده‌اند.

هانتر اس.تامپسون در یکی از مقاله‌های خود در سال 1958 نوشت: من متوجه شده‌ام با نوشتن می‌توانم چیزهایی که درباره‌شان می‌نویسم را بهتر درک‌کنم و آنها بسیار را عینی‌تر از گذشته بیابم. واژه‌ها صرفا ابزارند. ابزاری که اگر درست به‌کار گرفته‌شوند حتی قادرند به زندگی شما نظم و ترتیب بدهند.

1. برای نوشتن وقت بگذارید

اگر زمانی را برای نوشتن اختصاص نمی‌دهید، می‌توانید هر توصیه دیگری را در این پست نادیده بگیرید. زمان نوشتن خود را مقدس کنید و آن را در تقویم خود مسدود کنید. گوشی را خاموش کنید. اینترنت را قطع کنید. در را ببندید و بنویسید.

این بهترین کاری است که می توانید انجام دهید؛ اگر می خواهید نویسنده شوید.

هنگامی که ویکتور هوگو در حال نوشتن رمان «گوژپشت نتردام» بود، خود را در یک حصر خانگی قرار داد. او ماهها فقط یک لباس بافتنی تمام قد به تن داشت که مخصوصاً آن را به همین مناسبت خریده بود. این استراتژی جواب داد و هوگو رمان را در حدود شش ماه به پایان رساند.

تولستوی نیز تأکید داشت: «من باید هر روز بدون توقف بنویسم، نه برای موفقیت کار، بلکه برای خارج نشدن از برنامه روزمره.»

2. اهداف نوشتن را تعیین کنید

ما برای همه چیز در زندگی خود هدف تعیین می‌کنیم: کاهش وزن، پس‌انداز برای تعطیلات رویایی، رشد کسب و کار و غیره. بنابراین همین کار را برای نوشتن خود انجام دهید. پیشرفت خود را اندازه گیری کنید.

مثلاً با 300 یا 500 کلمه در یک جلسه روزانه شروع کنید. هنگامی که به طور مداوم به راحتی به این هدف رسیدید، بالا بروید و برای اهداف چالش برانگیزتر شلیک کنید. 1000 کلمه در یک جلسه؛ 25000 کلمه در ماه و غیره. اما مطمئن شوید که اهدافتان زیاد نیستند.

نوشتن اهداف به شما کمک می‌کند سریعتر و با اطمینان بیشتر بنویسید. با گذشت زمان متوجه خواهیدشد که چه زمانی بیشترین بهره‌وری را دارید.

بالزاک نویسنده‌ای بسیار سریع بود. او همه کتابهایش را در مدت ۲۱ سال نوشت. در حقیقت، در یک شب بالزاک داستان ۱۴۰۰۰ کلمه‌ای «گوبسک رباخوار» را نوشت. بدین ترتیب او با سرعت ۳۳. ۳ کلمه در دقیقه یک رکورد را برجای نهاد.

3. نوشته های خود را با یک مشت قدرتمند بسته‌بندی کنید

نوشته خود را با شور و اشتیاق از زرادخانه کلمات قدرت پر کنید. یا تخیل خواننده خود را با استعاره ای هدفمند تقویت کنید. از این دو وسیله نوشتاری برای توربوشارژ کردن نثر خود استفاده کنید و تماشا کنید که کلمات با قصد از صفحه خارج می شوند. استفاده از واژگان متفاوت و استعارات قوی، پیام داستان را بصورت یک گلوله‌ی قوی به سمت هدف شلیک خواهدشد. پکیجی کامل از کلمات منسجم که فکر شما را به سمت مخاطب پرتاب می‌کند.

4. از قدرت دستور زبان استفاده کنید

استفده درست از دستور زبان سردرگمی را برای شما و خواننده کاهش می‌دهد. این کار موجب می‌شود مخاطب به کلمات شما اعتماد کند و اعتمادبه‌نفس شما را در نوشته‌تان به وضوح ببیند.

بخاطر داشته باشید گاهی دستور زبان می‌تواند مانع خلاقیت شود و نثر روان را به باتلاقی متلاطم از ناهنجاری‌های درهم و برهم تبدیل کند. مثلن در دستور زبان فارسی حمله باید با یک نهاد شروع شود. اما گاهی نثر شما نیاز دارد با یک حرف ربط مثل واو آغاز شود. اگر احساس می‌کنید این یک کار ضروری‌ست و نوشته شما را خلاقانه خواهدکرد، حتمن آن را انجام دهید.

یا گاهی نیاز دارید افعال را به شکلی که باب نیست بکار ببرید. استفاده از مصدرهایی که عرف دستور زبان نیست. همه اینها روشی برای خلاقیت در نوشتار شماست. بنابراین، قوانین دستور زبان را یاد بگیرید. اما یاد بگیرید که چگونه آنها را بطور موثر بشکنید. و متنی جذاب بنویسید.

5. قهرمانان نوشتن خود را کپی کنید

نویسنده‌ای را انتخاب کنید که همیشه آن را تحسین کرده‌اید. خواه نویسنده‌ای شهیر در محل زندگی‌تان باشد. یا نویسنده‌ی پرفروش نیویورک تایمز یا تأثیرگذار در حوزه وبلاگ‌نویسی شما.

حالا قلم را روی کاغذ بیاورید و دقیقاً آنچه را که با دست نوشته‌اند، بازنویسی کنید.

همانطور که کلمات آنها را می‌نویسید، سبک نوشتاری، سرعت و ریتم، دستور زبان، انتخاب کلمه و ساختار جمله آنها را جذب خواهیدکرد.

این یکی از مؤثرترین راه‌ها برای تقویت مهارت‌های نوشتاری و الهام بخشیدن به صدای نوشتاری شماست. اگر نیاز است یک متن را چندین بار بازنویسی کنید. با صدای بلند آن را بخوانید. بعد تلاش کنید متنی با همان سبک بنویسید. نتیجه شما را شگفت‌زده خواهدکرد.

6. راه خود را برای نوشتن ستاره بخوانید

هر نویسنده بزرگی خواننده خوبی است. هیچ استثنایی وجود ندارد.

پس روزانه بخوانید.

داستان‌ها و زندگی‌نامه‌ها را بخوانید. یا کتاب، وبلاگ و مقاله بخوانید. اما به صورت فعال بخوانید. مراقب باشید که چه چیزی توجه شما را جلب می‌کند و نویسنده چگونه کلمات خود را ساخته است. سپس آگاهانه بهترین تکنیک‌ها را در فرآیند نوشتن خود اعمال کنید.

هرچه بیشتر انواع سبک‌های مختلف نوشتن را مطالعه کنید، ذهنتان برای ترکیب سبک‌های گوناگون بازتر خواهد شد. بدین ترتیب می‌توانید سبک خودتان را ابداع کنید. چیزی که هر خواننده پس از اتمام آن با قاطعیت بیان کند این نوشته امضای شما را دارد.

کارهای واجب یک نویسنده را اینجا بخوانید.

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

6 دیدگاه در “6 نکته برای تقویت مهارت‌های نوشتاری

  1. مدتهاست از رونویسی غافل شدم باید دوباره این تمرین رو انجام بدم. کمی هم دستور زبانم رو تقویت کنم خیلی چیزها تو ذهنم کم رنگ شده.
    ممنون از مقاله خوبت زهراجان.

  2. استفاده درست از دستور زبان و شکستن قواعد در مواقعی که غرق در اشتیاق نوشتن هستی آنچنان زیبایی می‌آفریند که خود دستور زبان را هم خرسند میکند😊
    تکرار نوشته‌های نویسندگانی که آنقدر انها را دوست دارم که گاهی فک میکنم اونا رو فقط برای من نوشته‌اند😊
    و اینکهکاملن با شما موافقم زهرا جانم باید متفاوت بخوانیم تا اثری جذاب‌تر خلق کنیم

  3. زهرا خیلی از با قاعده نوشتن دور شدم. اینو خوندم بوی نویی کتاب اومد به مشامم و جو گرفت منو.😕 اما هنوز نتونستم برنامه‌م رو منظم کنم که برگردم به نوشتن سابقی که با همدیگه داشتیم.🥺 هنوز مهلت میخوام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *