نویسنده برتر باش، قسمت اول

نویسندگان چه می کنند؟

نویسندگان افرادی هستند که اشکال مختلف محتوای نوشتاری یا ادبی مانند رمان، مقاله و شعر تولید می‌کنند. آنها کلمات را به زبان مخاطب خود کنار هم می‌چینند و اغلب داستانی به نوعی تعریف می‌کنند. این داستان همان اشکال مختلف نوشتار را شامل می‌شود. برای تبدیل شدن به نویسنده برتر نیاز است نکات ریزی را درنظر بگیرید.

نوشتن راهی خلاقانه‌ برای بیان افکار، به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و اطلاعات است. این حرفه شامل ترکیبی از مهارت‌ها می‌شود. از جمله:

  • پژوهش
  • تدوین
  • ویرایش و بازنگری
  • خلاقیت
  • ارتباط
  • مدیریت زمان
  • ماندگاری

نویسندگان ممکن است سبک‌ها و تکنیک‌های نوشتاری متفاوتی را تجربه کنند. برای آنها مهم است که از طریق نوشتن، با استفاده از زبانی واضح، مختصر و جذاب، در برقراری ارتباط موثر ایده‌های خود احساس راحتی کنند. نویسندگان ممکن است روی چندین پروژه به طور همزمان کار کنند. این نیاز به مهارت‌های سازمانی قوی و توانایی اولویت‌بندی کارها دارد.

1. الهام بگیرید

برای تبدیل‌شدن به یک نویسنده موفق، داشتن ایده‌ها، احساسات و تجربیات متنوعی که به شما الهام می بخشد، مهم است. به خصوص اگر می‌خواهید نویسنده‌ای خلاق باشید. گذراندن زمان بیشتر در خارج از منزل یا انجام یک سرگرمی که از آن لذت می‌برید می تواند الهام‌بخش شما باشد. همچنین ممکن است سعی کنید به موسیقی گوش دهید. در یک سرگرمی یا فعالیت جدید شرکت کنید. یا به پیاده‌روی و تماشای مردم بروید. مسیری را با مترو تردد کنید و از افرادی که می‌بینید ایده بگیرید. همچنین می‌توانید با نویسندگان دیگر همفکری کرده و با آنها همکاری کنید.

2. نوع نوشتاری که به آن علاقه دارید را در نظر بگیرید

از آنجایی که نوشتن صنعت گسترده‌ای است، سعی کنید آنچه را که دقیقن می‌خواهید بنویسید محدود کنید. هنگامی که سبک و ژانری را که می‌خواهید در آن بنویسید شناسایی کردید، بهتر می‌توانید بر تقویت مهارت‌ها در آن دسته خاص تمرکز کنید.

برخی از دسته‌های نوشتاری عبارتند از:

نویسندگی خلاق: نویسندگان خلاق از تکنیک‌های داستان‌سرایی و زبان تخیلی برای خلق نوشته‌هایی منحصر به فرد در ژانرهای مختلف از جمله داستان، درام و شعر استفاده می‌کنند. داستان‌نویسی آنها ممکن است تجربی یا سبک‌تر از آثار دیگر باشد و معمولن روی توسعه شخصیت‌ها و مضامین تمرکز دارند.

نویسندگی غیرداستانی: نویسندگان غیرداستانی بر اساس تجربیات واقعی، افراد یا رویدادها، اغلب به دنبال اطلاع‌رسانی، آموزش یا متقاعدکردن خوانندگان هستند. آنها ممکن است متون را در ژانرهای مختلف از جمله خاطرات، زندگی‌نامه و تاریخ بسازند که همگی به دقت و مقدار قابل توجهی تحقیق نیاز دارند.

نگارش روزنامه نگاری: روزنامه‌نگاران یا نویسندگان روزنامه‌نگار معمولن در مورد اخبار و رویدادهای جاری گزارش می‌دهند. پس مهم است که مطالب آنها عینی و واقعی باشد. نوشته‌های آنها ممکن است شامل مقالات خبری، داستان‌های ویژه و روزنامه‌نگاری تحقیقی باشد که شامل انجام مصاحبه و جمع آوری اطلاعات از منابع متعدد است.

نوشتن کسب و کار: نویسندگان تجاری اسناد و خلاصه‌هایی را برای برقراری ارتباط با مشتریان، همکاران و سهام‌داران شرکت ایجاد می‌کنند. افراد در این زمینه ممکن است کپی رایتر یا نویسنده محتوا باشند و می‌توانند خبرنامه‌های ایمیلی، کاغذهای سفید، گزارش‌ها، پیشنهادات و ارائه‌ها را ایجاد کنند.

نگارش آکادمیک: اساتید، دانشجویان فارغ‌التحصیل و سایر کارکنان دانشگاه ممکن است قطعات نوشتاری دانشگاهی، از جمله مقالات پژوهشی، مقالات و پایان‌نامه‌ها را تکمیل کنند. آنها معمولن بر ایجاد و انتقال استدلال‌های مبتنی بر شواهد، استناد به منابع آنها و اطمینان از صحت نوشته تمرکز می‌کنند.

3. خواننده خوبی باشید

اگر هدف شما این است که نویسنده خوبی شوید، مهم است که یک خواننده خوب نیز باشید. گاهی برای درک آنچه می‌خواهید بنویسید، نیاز است آنچه را که دوست ندارید، بخوانید. بعنوان نویسنده، خواندن منظم چند مزیت دارد. از جمله:

گسترش دایره لغات: وقتی نویسندگان می‌خوانند، با کلمات و عبارات جدیدی روبرو می‌شوند که می‌توانند به نوشته خود اضافه کنند. این می‌تواند به آنها کمک کند تا ایده‌های خود را بهتر بیان کنند و نثر ظریف‌تر و مؤثرتری خلق کنند.

کمک به تحقیق: زمانی که نویسندگان در حال تحقیق در مورد یک موضوع خاص هستند، مطالعه می‌تواند اطلاعات زمینه را برای آنها فراهم کند. برای آنها مهم است که مهارت‌های خواندن قوی و توانایی مرور اطلاعات برای یافتن جزئیات مورد نیاز برای تحقیق خود داشته‌باشند.

به دست آوردن درک بهتر از داستان سرایی: خواندن به نویسندگان کمک می‌کند تا بفهمند داستان‌ها چگونه ساخته می‌شوند، از جمله طرح داستان، توسعه شخصیت و دیالوگ. با تجزیه و تحلیل و ساختارشکنی آثار نویسندگان دیگر، نویسندگان می‌توانند توانایی‌های داستان‌نویسی خود را بهبود بخشند.

خود بهبودی: خواندن می‌تواند به نویسندگان کمک کند تا تفکر انتقادی و مهارت‌های تحلیلی خود را که برای نوشتن موثر ضروری هستند، بهبود بخشند. با خواندن آثاری که فرضیات یا باورهای آنها را به چالش می‌کشد، نویسندگان می‌توانند بیشتر متفکر و خودآگاه شوند.

با خواندن تا حد امکان، ممکن است به طور ناخودآگاه مفاهیم جدید یا تاکتیک‌های نوشتاری را وارد کنید. هرچه بیشتر بخوانید، نوشته‌های شما بهتر می‌شود و صدای قلم شما متمایزتر می‌شود.

4. به دنبال تحصیلات عالی باشید

در مقالاتی که اخیرن خواندم توصیه شده بود: “بسته به موقعیت نویسندگی مورد نظر شما، ممکن است به دنبال تحصیل در دانشگاه باشید. بسیاری از نویسندگان دارای مدرک لیسانس در ادبیات فارسی، نویسندگی خلاق یا روزنامه‌نگاری هستند. اگر امیدوارید یک نویسنده محتوا یا رمان‌نویس شوید، رشته زبان فارسی را در نظر بگیرید. که می‌تواند اصول موردنیاز یبرای نوشتن را در اختیارتان قرار دهد.

اگر شما علاقه‌مند به تبدیل شدن به یک خبرنگار یا متخصص روابط عمومی هستید، مدرک روزنامه‌نگاری می‌تواند طیف گسترده‌ای از مهارت‌های روزنامه‌نگاری را به شما آموزش دهد. مدرک دانشگاهی ممکن است برای مشاغل نویسندگی خلاق مورد نیاز نباشد. اگرچه می‌تواند برای مشاغل غیرداستانی، روزنامه‌نگاری، دانشگاهی یا نوشتن تجاری ضروری باشد زیرا این نقش‌ها معمولن به دانش فنی نیاز دارند.”

اما با تمام این تفاسیر با هر رشته‌ی دانشگاهی شما می‌توانید یک نویسنده برتر شوید. بسیاری از نویسندگان هیچ مدرک دانشگاهی نداشتند. یا حداقل مدرکی مرتبط با ادبیات. یک نمونه از این نویسندگان برتر خودم هستم که با مدرک کارشناسی ارشد برق به راحتی برای شما متن‌های دلنشین می‌نویسم. 🙂

کارگاه‌های حضوری و مجازی برای آموزش تمام مواردی که در دانشگاه تدریس می‌شود وجود دارد که می‌توانید از آنها بهره بگیرید. بسیاری از این کارگاه‌ها چیزی فراتر از تعلیمات دانشگاهی ارائه می‌دهند. مطالعه در زمینه‌ی شغلی‌تان را هیچ وقت فراموش نکنید.

*

شش نکته برای تقویت مهارت‌های نوشتاری را اینجا بخوانید.

اگر با ویرایش آشنا نیستید، از این مقاله کمک بگیرید.

زهرا هموله

zahrahamouleh.com

من زهرا هستم. هموله با ه دو چشم. همیشه از آدم‌هایی که روی یک حرف فامیلی‌شان حساس بودند تعجب می‌کردم. تا اینکه فهمیدم اختلاف یک حرف سبب اختلاف معنای زیاد خواهد شد.مثلن همین فامیل خودم وقتی با ح جیمی نوشته شود یعنی باربر. اما وقتی با ه دو چشم باشد یعنی صبور و بردبار. از اونجایی که من یک دختر فروردینی بسیار صبورم پس همون ه دو چشم درسته. می‌نویسم نه برای دل خودم. بلکه برای دل شما. که بخونید و خوشحال بشید از هنری که از تک‌تک انگشتام می‌ریزه. هدف من خوشنودی شماست.والا... به مهر بخوانید.

3 دیدگاه در “نویسنده برتر باش، قسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *